Nová kapitola železniční dopravy v Evropě se začala psát 22. září 1981, kdy první souprava dokončila jízdu na trase Paříž - Lyon. Pět dní nato už další vlak vezl první cestující.
Transrapid dnes zabíjel
Přesně 25 let po premiéře TGV ale dnes dopadla tragicky zkouška německého magnetického vlaku Transrapid. Souprava havarovala dnes při zkušební jízdě u města Lingen na severozápadě země.
Transrapid narazil do "zapomenutého" vozu s nářadím na opravu trati. Souprava jela rychlostí kolem 200 kilometrů za hodinu.První výsledky šetření naznačují, že příčinou havárie je "lidský faktor," nikoliv selhání techniky.
Vyprošťování zraněných je velmi obtížné, protože vagón zůstal viset na magnetické dráze, vedené na sloupech ve výši čtyř metrů nad zemí. Záchranáři se dostávali k postiženým hasičskými výsuvnými žebříky.
Magnetický vlak je v provozu jen v Číně
Magnetický vlak vyvíjejí už několik desítek let německé koncerny Thyssen a Siemens, dosud jezdí pouze v Šanghaji. V Německu existuje zatím jen zkušební trasa vybudovaná poblíž hranic s Nizozemskem. Právě tam došlo k dnešní nehodě.
Transrapid je schopen jet rychlostí až 400 kilometrů za hodinu. Magnetické vlaky jsou založené na technologii magnetické levitace. Vlak se pohybuje na magnetickém polštáři a tím se na minimum eliminuje tření.
Magnety zvedají stroj nad pevný povrch a vlak jede těsně nad dráhou.
Rozšíření do Evropy
TGV, který nevyužívá magnetické technologie, se ovšem daří. Škarohlídi mu před lety předpovídali ztrátovost, neschopnost čelit konkurenci leteckých linek a vůbec rychlý a neslavný konec.
Pětadvacet let poté ale naopak expanduje. Tento týden dokončená trať do Štrasburku bude ve Francii už osmou.
Rychlovlaky se rozšířily do dalších evropských zemí, rychlost se zvýšila z původních 260 kilometrů v hodině na 300 kilometrů a nyní probíhají zkoušky o rychlosti 360 kilometrů.
Během čtvrtstoletí TGV dostatečně přesvědčil o své bezpečnosti. Ačkoliv několikrát vykolejil, vagóny se nikdy nepřevrátily a dosud nezemřel ani jeden pasažér.
Francouzské státní dráhy SNCF mají největší konkurenci v nízkonákladových leteckých společnostech. Ale zdá se, že neprohrávají. Po otevření tratě do Štrasburku předpokládají, že jejích podíl na přepravě lidí mezi Paříží a Štrasburkem bude činit 80 procent.
Pohodlnější než letadlo ?
Společnost Air France už oznámila, že plánuje snížit počet letů mezi oběma městy. TGV urazí cestu za dvě hodiny a dvacet minut namísto dosavadních čtyř hodin. Pokud se vezmou v úvahu bezpečnostní kontroly a čekání na letištích, řada lidí dá podle SNCF přednost pohodlnému rychlovlaku.
Infobox
PŘEČTĚTE SI
- Reportáž: Svezli jsme se německým rychlovlakem
"Do roku 2020 by se měla délka tratí vysokorychlostních vlaků v Evropě ztrojnásobit. Stavějí se ve Francii, Španělsku, Itálii, Švýcarsku, Itálii, Německu, Dánsku a dalších zemích. Je reálné, že za 15 let vás dopraví rychlovlak pohodlně například z Amsterodamu do Madridu," tvrdí představitel Francouzských drah Guillaume Pepy.
Z nedávné analýzy Francouzských drah vyplývá, že lidé dávají přednost rychlovlaku před letadlem většinou jen, pokud cesta netrvá déle než čtyři hodiny.
Dnešní oslavy výročí TGV potěší zejména pasažéry. Už od včerejška totiž dráhy daly do prodeje padesát tisíc jízdenek, z nichž každá stojí pouhých pět eur.
Novinkou je také výzdoba souprav. Například na designu interiéru na trase Paříž - Bordeaux se podílel módní návrhář Christian Lacroix.
Asie a Blízký východ nespí
TGV nebyl prvním rychlovlakem na světě, tento titul patří od roku 1964 japonskému expresu Šinkanzen. V Evropě je však dodnes díky němu Francie na prvním místě v železniční dopravě. Od roku 1981 soupravy TGV přepravily přes 1,2 miliardy cestujících.
Renesanci zažívá železnice, mnohými odepisovaná jako "dopravní prostředek 19. století," i v jiných částech světa.
Moderní rychlovlaky dobývají po Japonsku nyní i Čínu. Nová rychlodráha má zkrátit cestu z Pekingu do Šanghaje ze současných třinácti hodin na pouhých pět.
Velký železniční projekt plánují v poušti státy Arabského poloostrova. Trať by měla propojit území Saúdské Arábie, Kataru a Spojených arabských emirátů.
Trendu se snaží nákupem souprav Pendolino přizpůsobit i České dráhy, byť start italských vlaků, které dnes jezdí v devíti evropských zemích, u nás nebyl příliš vydařený.