Chicago - Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) se potýká s nedostatkem financí, několika prominentním výrobcům nicméně zadal vypracování projektů s cílem vyrobit letoun, který by odpovídal nárokům na moderní vzdušnou dopravu po roce 2025.
Musí splňovat tři základní podmínky: má spotřebovávat podstatně méně pohonných hmot, produkovat méně emisí a být také mnohem méně hlučný než současné typy dopravních letadel.
S prvními představami, jak by takovýto letoun měl vypadat, přišly v pondělí koncerny Lockheed Martin, Northrop Grumman a Boeing.
V průběhu tohoto roku budou jednotlivé modely vyzkoušeny ve výzkumných střediscích výrobců a následně vylepšeny tak, aby bylo možné přistoupit k prvním testům simulujícím skutečné letové podmínky.
Zatímco koncepční studie koncernu Lockheed Martin připomíná současné dopravní letouny, Northrop Grumman se domnívá, že by cestující mohli létat ve dvou oddělených kabinách. Model Boeingu zase připomíná "neviditelný" bombardér.
Rychlost půjde o něco dolů
Všechny tři návrhy počítají s tím, že by stroj budoucnosti dosahoval přibližně pětaosmdesátiprocent rychlosti zvuku, měl dolet okolo 11 tisíc kilometrů a byl schopen nést náklad vážící něco mezi 22 a 45 tunami.
Navrhované modely by měly být o sedmdesát procent tišší než současné letouny, produkovat o 75 procent méně emisí a spotřebovávat o 70 procent méně benzinu.
Předpokládané úspory pohonných hmot znamenají mimo jiné, že by stroje létaly až o deset procent pomaleji než ty současné a pohybovaly se také ve větších výškách.
Modely, které výrobci předložili minulý rok, ovšem alespoň jednu z těchto podmínek nesplňovaly. To, zda se jim daný problém podařilo vyřešit, mají prokázat právě testy naplánované na letošek.