NASA objevila "Hvězdu smrti". Bílý trpaslík dokáže zničit celý solární systém

Simona Fendrychová Simona Fendrychová
22. 10. 2015 11:38
Vědci objevili ve vzdáleném vesmíru bílého trpaslíka, který svou gravitací ničí planetku, která kolem něj obíhá. Dokázali tak, že mrtvé hvězdy mají sílu živit se okolními planetárními tělesy. Podle odhadů by na to naše sluneční soustava mohla doplatit asi tak za pět miliard let. To je doba, během které se naše Slunce dostane do pozdní fáze svého vývoje a promění se v bílého trpaslíka.
Foto: CfA/Mark A. Garlick

Washington - Keplerův teleskop objevil ve vzdáleném vesmíru bílého trpaslíka, který se svou ničivou silou podobá "Hvězdě smrti" z kultovní filmové série Star Wars.

Nachází se 570 světelných let od Země a vědci ho zachytili v procesu ničení planetky, která kolem něj obíhá.

Podle zprávy zveřejněné americkým Národním úřadem pro letectví a kosmonautiku (NASA) je bílý trpaslík umírající hvězda v souhvězdí Panna, která je jen o něco málo větší než Země.

Její velmi silná gravitace obíhající planetku trhá na kusy a odpařuje.

"Je to něco, co ještě žádný člověk neviděl," komentoval objev Andrew Vanderburg z výzkumného týmu Centra pro astrofyziku Harvardské univerzity. "Sledujeme destrukci solárního systému."

Vědci věří, že původní objekt, který kolem bílého trpaslíka s ničivou silou obíhá ve dvojnásobné vzdálenosti než například Měsíc kolem Země, byl planetou, jejíž oběžná dráha se vychýlila. Jednotlivé kusy tělesa mizí a podle odhadů se nakonec celé rozpadne.

Pohled do budoucnosti naší sluneční soustavy

Foto: NASA

Výsledky výzkumu na základě objevu Keplerova vesmírného teleskopu pomohly vědcům objasnit neobvyklý jev, ke kterému v minulosti docházelo.

Díky enormní síle gravitace bílého trpaslíka by všechny těžké prvky měly být vtaženy do jeho jádra a na povrchu by měly zůstat jen ty nejlehčí, jako jsou helium nebo vodík.

Někteří v minulosti objevení bílí trpaslíci ale měli povrch znečištěný těžkými kovy. Nový objev odhalil, že jsou to zbytky cizích planetárních těles, která mrtvá hvězda zničila.

"Během posledních deseti let jsme tušili, že se bílí trpaslíci živí na pozůstatcích skalních objektů, a tohle je přesně ten důkaz, který jsme potřebovali," uvedl ve svém prohlášení Fergal Mullally z NASA.

Podle vědeckých odhadů naši sluneční soustavu něco takového pravděpodobně potká asi za pět miliard let. Během této doby se Slunce dostane do pozdní fáze svého vývoje a přemění se v rudého obra, který pohltí Merkur, Venuši a možná i Zemi. Poté se vyčerpá, odhodí své vnější vrstvy a promění se v bílého trpaslíka, jehož ničivá síla byla do této doby pouze odhadována.

Internetová anketa Křišťálová lupa jde do finále. Chcete vidět on-line deník Aktuálně.cz na vítězné příčce? Dejte nám svůj hlas zde. Děkujeme!

Při útoku na armádní základnu v Nigeru zahynulo až 70 vojáků

Při úterním útoku ozbrojenců na armádní pozici na západě Nigeru přišlo o život až 70 vojáků. Oznámily to ve středu agentury EFE a Reuters. Útočníci přišli podle EFE o 50 lidí. Jak velká celkem byla skupina útočníků a jaké měla cíle, ale zatím není jasné. V minulosti se k útoku na stejném místě přihlásila organizace Islámský stát (IS).

Armáda oznámila, že cílem útoku byl post v oblasti Inates, která leží v blízkosti maliské hranice. Útok byl nakonec odražen, ale na místo musely být přizvány posily.

Maďarský parlament přijal zákon posilující kontrolu nad kulturou

Maďarský parlament ve středu přes odpor opozice schválil kontroverzní zákon, který posiluje vládní kontrolu nad kulturou. V pondělí proti chystanému právnímu předpisu demonstrovalo v centru Budapešti několik tisíc lidí a protestní internetová petice získala kolem 50.000 podpisů, napsala agentura DPA.

Zákon počítá se vznikem Národní kulturní rady, která by měla vládě umožnit "strategicky řídit sektor kultury". Kromě toho při jmenování ředitelů městských divadel a dalších institucí dotovaných státem musí být zajištěn souhlas ministra kultury. Dosud o tom, kdo řídí divadla, rozhodovaly městské úřady samostatně.

Část opozičních zákonodárců při hlasování na znamení nesouhlasu vstala a dala si před obličej černé divadelní masky. Informoval o tom portál 444.hu na základě videa, které na facebooku zveřejnil liberální poslanec Tordai Bence.