Paříž - Společnost Michelin, jež ve dvanácti zemích světa vydává prestižní hodnocení restaurací, čelí skandálu.
Deset let od sebevraždy jednoho z nejuznávanějších francouzských šéfkuchařů Bernarda Loiseaua se objevily nové dokumenty, které naznačují, že tvůrci Michelinského průvodce měli před smrtí vážné výhrady k jeho podniku.
Michelin přitom spekulace o souvislosti svého hodnocení a sebevražedných úmyslů slavného kuchaře doposud odmítal. V průvodci, jenž vyšel několik měsíců poté, měl navíc kuchař znovu plný počet tří hvězdiček.
Ještě minulý týden šéf celého hodnotitelského týmu tvrdil, že k Loiseauově restauraci "kromě detailů, jako byla teplota polévky", žádné podstatné výhrady neměl.
Francouzský magazín L´Express ale ve středečním vydání zveřejnil dosud nepublikovanou zprávu tehdejšího šéfa michelinského průvodce Dereka Browna z roku 2002 a ta už poměrně tvrdou kritiku obsahuje.
V materiálu, otištěném listem L´Express, Brown píše: "Řekl jsem, že mě znepokojuje nestálost nabídky, že kuchyně ztratila svou osobitou tvář a že si čtenáři stěžují na výrazné kolísání kvality. Viditelně šokovaný Loiseau to vzal vážně, uvidíme," stojí v deset let starém hodnocení.
O dva dny později šéfkuchařova manželka podle listu The Telegraph Michelinu poslala omluvný dopis, v němž slíbila, že s manželem kuchyň napraví.
Současný šéf průvodce Michael Ellis ale tvrdí, že jsou podobné schůzky s šéfkuchaři běžné. "Taková jednání jsou na denním pořádku, vůbec mne nepřekvapuje, že k takové schůzce došlo. My si ale kuchaře nepředvoláváme, přijímáme pouze ty, co o takovou schůzku stojí," vysvětluje Ellis.
Restauraci Le Relais Bernard Loiseau v burgundském městě Saulieu si oblíbily takové persony jako Robert de Niro či bývalý francouzský prezident Francois Mitterrand. Loiseau byl v zemi labužníků celebritou, vydával kuchařky a vystupoval v televizi.
Když se 24. února 2003 ve svém domě zastřelil, celá země byla v šoku. Podle manželky Bernard Loiseau sice trpěl maniodepresivitou, zároveň měl ale panický strach ze ztráty Michelinské hvězdy. Tvrdíval prý, že by tak přišel o 40 procent zákazníků.