Letoun na solární pohon má za sebou první úspěšný let

Radim Klekner Radim Klekner
8. 4. 2010 10:45
Tým dobrodruha Bertranda Piccarda se chystá na let kolem světa
Pilot Markus Scherdel vzlétl s letounem do výšky přes tisíc metrů
Pilot Markus Scherdel vzlétl s letounem do výšky přes tisíc metrů | Foto: Reuters

Curych - Solární energie se dnes používá k lecčemu. Proč ji proto nevyužít k pohonu letadla, řekl si známý švýcarský dobrodruh Bertrand Piccard.

Letoun Solar Impulse, na kterém jeho tým čítající sedmdesát odborníků pracoval po šest let, dnes vzlétl k prvnímu zkušebnímu letu na západě Švýcarska.

Pilot Markus Scherdel se se strojem vznesl k nebi z letiště Payerne a ve vzduchu strávil přibližně půldruhé hodiny. Stroj se pohyboval rychlostí pětačtyřiceti kilometrů za hodinu a dosáhl výšky něco málo přes tisíc metrů.

Piccard Scherdela při jeho letu provázel společně s šéfkonstruktérem Andrém Borschbergem v helikoptéře. Pokus proběhl bez komplikací a pilot, který provedl se strojem několik obratů, aby si vyzkoušel, jak reaguje na vzdušné proudy, krátce po poledni přistál zpět v Payerne.

"Navzdory obrovským rozměrům a minimální váze splnila ovladatelnost letounu naše očekávání," řekl Scherdel po přistání. 

12 000 fotovoltaických článků

Nadšení neskrýval ani Borschberg.

"První let představuje nejriskantnější fázi celého projektu," prohlásil po úspěšném pokusu. "Jedna hodina a sedmadvacet minut intenzivních emocí po sedmi letech výzkumu, testování a vytrvalého úsilí. Dosud nikdy nevzlétl tak veliký a zároveň tak lehký letoun!"

Solar Impuls má rozpětí křídel 63 metrů, což odpovídá airbusu A340. Jeho hmotnost ale činí pouhých 1600 kilogramů a tedy totéž, jako je tomu u středně velkého auta. Stroj je dlouhý 22 metrů a je poháněn čtyřmi motory, jimž energii dodává 12 tisíc fotovoltaických článků.

Scherdel měl zejména vyzkoušet manévrovatelnost stroje
Scherdel měl zejména vyzkoušet manévrovatelnost stroje | Foto: Solar Impulse/Stéphane Gros

Prototyp je o něco menší než stroj, s nímž Piccard chce pokusit obletět zeměkouli.

První pokus o vzlet se uskutečnil loni v prosinci, letoun ale pouze poskočil, vznesl se do výšky asi jednoho metru nad rozjezdovou dráhu a urazil ve vzduchu přibližně čtyři sta metrů. 

Další snahy Piccardova týmu znemožnily špatné povětrnostní podmínky panující v posledních dnech v oblasti švýcarských Alp.

Solar Impuls by měl následně absolvovat non-stop let v délce trvání šestatřiceti hodin.

Rodina dobrodruhů

Na cestu kolem světa se Piccard chce vydat v roce 2012. Plánuje při ní čtyři mezipřistání. V kokpitu je místo pouze pro jednu osobu a tak se bude s Borschbergem pravidelně střídat.

Let by měl vzhledem k nízké rychlosti stroje trvat dvacet dní.

Solar Impuls je prvním letounem na solární pohon, který je schopen létat i v noci, kdy budou motory pohánět baterie nabíjené v průběhu dne.

Švýcarský dobrodruh již zeměkouli před deseti lety obletěl v balonu. Jeho otec Jacques Piccard se v roce 1960 potopil v batyskafu Trieste na dno Mariánského příkopu a vytvořil tím hloubkový rekord 10 900 metrů.

Bertrandův dědeček August zase v roce 1931 vzlétl balonem jako první člověk do stratosféry a se svým asistentem Paulem Kipferem dosáhl výšky 15 785 metrů.

 

Právě se děje

Další zprávy