Kurvadrát pojďte volit, láká polský South Park

Vendula Křížová
19. 10. 2007 20:55
Předvolební kampaň se snaží zaujmout mladé voliče
Odznáček s heslem "Změň zemi, bež volit" s postavičkami jako z animovaného seriálu South Park.
Odznáček s heslem "Změň zemi, bež volit" s postavičkami jako z animovaného seriálu South Park. | Foto: 21pazdziernika

Krakov (od naší zpravodajky v Polsku) - Mladí Poláci nechodí k volbám. Alespoň při těch posledních v roce 2005 se za volebními plentami věková skupina 18-35 let skoro neukázala.

Letos možná bude všechno jinak. Publicisté volby do parlamentu považují za možná nejdůležitější od roku 1989 a titulní strany všech polských deníků vyzývají k tomu, aby lidé šli svůj hlas odevzdat.

Na každém rohu a ve všech krakovských univerzitních budovách visí plakáty s hesly jako "Běž k volbám, připoj se k nám, odevzdej svůj hlas" nebo "Nedovol, aby vládla náhoda, změň svou zemi".

Foto: Aktuálně.cz
SPECIÁL: Polsko před volbami. Kdo má jaké šance?

Volit, to je jako skládat židli z IKEA

"Půjdu volit a volit by měl jít každý. Je to občanská povinnost. Nechci, aby z našeho státu zase byl stát socialistický," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz student Jerzo z Krakova.

Právě kvůli mladým lidem vznikla organizace, která si říká Koalice 21. pazdziernika (21. října je datum voleb). Sdružení reklamních agentur, síť obchodů Lewiatan nebo většina novin a časopisů chtějí přilákat mladé lidi k volbám po svém a moderně.

Volby ve třech krocích. Tak snadné, že žádný mladý Polák neodolá. Alespoň v to doufá organizace 21października, která si dala za cíl přiklákat k volbám mladé lidi.
Volby ve třech krocích. Tak snadné, že žádný mladý Polák neodolá. Alespoň v to doufá organizace 21października, která si dala za cíl přiklákat k volbám mladé lidi. | Foto: 21pazd

Jako první představili minulý týden kampaň ve stylu švédského nábytkového gigantu IKEA. Jít k volbám a vhodit hlasovací lístek do volební urny je totiž podle reklamních plakátů, podobě jako sestavení nové židle, otázka tří jednoduchých kroků. To vše pod heslem: "Parlament - udělej to sám".

Další částí předvolební kampaně pro mládežníky je televizní reklama ve stylu animovaného seriálu South Park. Postavičky jako ze South Parku se tu ale shodují, že jít k volbám nemá smysl, neboť jejich hlas nic nezmůže. Pointa je v tom, že stejně smýšlejí všichni, a je jich hodně.

"Volit půjdu, doufám a věřím, že se život v Polsku po volbách zlepší. Volit by měli všichni, myslím, že každý hlas je důležitý," tvrdí studentka Jagellonské University Jadwiga.

Běžte volit, nebudou přednášky

Foto: ZDE

Kromě zmíněných reklam podporují účast mladých u voleb oficiálně i univerzity. Rektoři vyzývají mladé lidi, aby jeli domů volit, a nejstarší polská Jagellonská univerzita v Krakově, univerzita ve Varšavě i nejvyhlášenější technická vysoká škola Hornicko-hutnická Akademie daly svým studentům v pondělí volno.

Přednášky začnou až po poledni, aby se všichni stihli vrátit i z těch nejvzdálenějších koutů Polska.

Tento týden se navíc Polskem prohnala lavina SMS zpráv. Stálo v nich "schovej své babičce občanku, nepůjde volit". 

Narážka na to, že vládní strana Právo a Spravedlnost (PiS) předloni zvítězila také díky posluchačstvu Rádia Maryja, jež se rekrutuje především z žen důchodového věku, politiky této strany popudila.

Autor textové zprávy, sedmadvacetiletý počítačový expert, se však brání, že šlo jen o pouhý žert.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

Další zprávy