K Zemi míří nejjasnější kometa, zářit má víc než úplněk

Zahraničí ČTK Zahraničí, ČTK
29. 12. 2012 12:20
NASA zpřesnila odhady ruských astronomů, kometa ISON bude nejblíž v listopadu 2013

Washington - Experti amerického Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA) potvrdili, že nedávno objevená kometa ISON přiletí tak těsně kolem Země, že ji bude možné sledovat pouhým okem.

Kometa se má podle výpočtů přiblížit na 1,9 milionu kilometrů ke Slunci a tohoto bodu dosáhne 28. listopadu 2013. Na obloze ale bude viditelná od října 2013 do ledna 2014.

Kometa prý bude mít velmi dlouhý prachový ohon a díky její vysoké jasnosti ji zřejmě bude možné pozorovat i ve dne. Vědci však stále počítají i s tím, že se vesmírný objekt rozpadne, jako se stalo už mnohokrát v minulosti.

Pokud se předpověď astronomů naplní, půjde podle serveru Astronomynow.com o jednu z nejzajímavějších komet historie.

Vlasatici objevili astronomové Vitalij Něvskij a Arťom Novičonok na CCD snímcích pořízených reflektorem projektu International Scientific Optical Network (ISON) na observatoři poblíž ruského Kislovodsku nad ránem 21. září 2012. V tu dobu se nacházela souhvězdí Raka ve vzdálenosti přibližně miliardy kilometrů od Země a 939 milionů kilometrů od Slunce.

Nebeská show v obrazech: zatmění slunce nad Českem

Zatím je ještě kometa natolik vzdálená, že ji je možné spatřit pouze teleskopem. Od pozdního léta 2013 by měla být viditelná i obyčejným dalekohledem, pouhým okem pak od začátku listopadu do poloviny ledna 2014.

Nejlepší podmínky pro její sledování budou na severní polokouli.

Podle serveru Space.com je kometa velmi zajímavá také tím, že se pravděpodobná dráha jejího letu podobá dráze Velké komety z roku 1680 (také Kirchovy komety), kterou bylo možné spatřit i za denního světla a jež za sebou nechávala výrazný dlouhý ocas.

Nejkrásnější snímky Hubbleova teleskopu: