Kuala Lumpur - Pokud muslimské země nebudou dávat více peněz na vzdělání a vědecký výzkum a nepodpoří více tvůrčí a intelektuální svobodu, budou nadále odsouzeny k beznadějné zaostalosti za Západem i východní Asií.
Takový názor bylo slyšet v malajsijském Kuala Lumpuru, kde se koná zasedání Světového islámského ekonomického fóra.
Do vlastních řad směřovala tvrdá kritika - například od zástupců Kuvajtu, Spojených arabských emirátů, Indonésie či pořádající Malajsie.
Uvězněni v třetím světě
"Celosvětová muslimská komunita je na křižovatce. Ještě nikdy v historii nebyla v takovém zmatku. Zatímco národy Západu se sluní v lesku svého globálního vzestupu, muslimské národy zůstávají uvězněny v tom, co nazýváme třetím světem," uvedl malajsijský premiér Abdalláh Badáví.
Na summitu zaznívaly podobné apokalyptické vize jako v textech, které arabští experti OSN v posledních letech vydávají o vývoji v arabských zemích.
Jeden z příkladů: sedmapadesát členských zemí Organizace islámské konference tvoří dohromady pětinu světové populace, vytváří ale jen pět procent celoplanetárního HDP.
Mnozí muslimové se zamýšlejí nad tím, proč v islámském světě stagnuje ekonomika (to i v některých zemích bohatých na ropu) a věda, a také proč jsou jeho výsledky na tomto poli o tolik slabší než v USA, Evropě a ve východní Asii.
Vrátí se zlatý věk islámu?
A proč se nemůže vrátit takzvaný "zlatý věk islámu" mezi devátým a třináctým stoletím, kdy matematika, astronomie, botanika, překladání literatury i filozofie a další obory pěstované arabskými učenci naopak daleko překonávaly tehdejší stav vědy a poznání v Evropě.
Gramotnost v islámských zemích
Egypt - 58 % Maroko - 53 % Irák - 74 % Írán - 79 % Saúd. Arábie - 79 % Pákistán - 48 % Afghánistán - 36 % Indonésie - 90 %Zevrubná zpráva OSN o lidském rozvoji v arabském světě (Arab Human Development Report) například konstatuje, že ve všech arabských zemích dohromady se přeloží ročně jen něco málo přes 300 knižních titulů, což je pro srovnání čtyřikrát méně než v Řecku s jeho deseti miliony obyvatel.
Univerzity v arabském světě jsou špatně a zastarale vybavené, navíc osnovy často podléhají mocenským a ideologickým potřebám vládnoucích režimů.
Nejen v překladech, ale i ve vydávání prostředků na vzdělání a školství či v dostupnosti internetového připojení arabské i další islámské státy zaostávají.
Štědrý dubajský vládce
Proto vyvolalo velkou pozornost prohlášení premiéra Spojených arabských emirátů a vládce Dubaje Muhammada Rašída Maktúma. Na vzdělávací projekty v různých částech muslimského světa založil nadaci se základním vkladem deset miliard dolarů.
"Mezi námi na straně jedné a Západem a Asií na straně druhé zeje obrovská propast," řekl dubajský emír.
Podle kuvajtského premiéra Násira Muhammada Sabaha se muslimové dostávají do izolace kvůli extremistům, kteří svými činy poškozují obraz islámu.
Zmínil se tak o frustraci řady muslimů, kteří se znepokojením pozorují, že jsou okolním světem všichni muslimové stále častěji házeni do jednoho pytle jako teroristé a fanatici.
"Musíme se snažit o dialog s neislámským světem, abychom se jasně distancovali od aktivit menšiny, která nereprezentuje tolerantní duch islámu," prohlásil kuvajtský politik.
Názory na to, proč je islámský svět v takové krizi, se různí. Někdo poukazuje na represe a cenzuru vládnoucích režimů, někdo na bigotnost některých duchovních odmítajících vše nové.
Rushdie: Otevřete okna!
Výsledkem je tvůrčí nesvoboda, únik mozků, a nekonkurenceschopnost s jinými částmi světa, která začíná ve vzdělávacím systému.
Po reformě volá i britský spisovatel Salman Rushdie, kterého svého času proslavil rozsudek smrti vyřčený nad ním ajatolláhem Chomejním za knihu Satanské verše.
"Islám potřebuje otevřít všechna okna a pustit čerstvý vzduch do zatuchlých místností," napsal nedávno v jednom ze svých esejů.