Praha – Když selže člověk, sebelepší technika nepomůže, shodují se piloti a letečtí odborníci po tragédii airbusu společnosti Germanwings.
Americký časopis Newsweek ale s odvoláním na experty v oblasti vojenského letectví píše, že situaci, v níž pilot záměrně se strojem havaruje, předejít lze. Byť je to otázka vzdálené budoucnosti, složitého vývoje a velké sumy peněz.
Armádní letouny F16 disponují systémem nazvaným The Automatic Ground Collision Avoidance System (Auto-GCAS). V případě, že hrozí náraz stroje do země a pilot nereaguje, zapne se automatický ovladač, který letoun "vyvede" do bezpečí.
Na výzkumu a výrobě se podílel Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) s firmou Lockheed Martin.
Podle Newsweeku Auto-GCAS zachránil před nehodou pilota americké stíhačky v listopadu při náletu na pozice Islámského státu v Sýrii, ačkoliv nejsou známy podrobnosti tohoto případu.
Airbus A320 společnosti Germanwings navedl pilot Andres Lubitz s velkou pravděpodobností záměrně do horského svahu ve francouzských Alpách 24. března. Zahynulo všech 150 lidí na palubě.
Vyšetřovatelé zjistili z černých skříněk, že sedmadvacetiletý pilot do kabiny nepustil kapitána a při klesání letadla zrychloval. Z prohlídky jeho domu vyplynulo, že měl psychické problémy a v minulosti sebevražedné sklony.
Novinářská cena 2014
Denně detailně sledujeme události na Ukrajině. Podpořte Aktuálně.cz a jeho ukrajinské zpravodajství v Novinářské ceně.
HLASOVAT MŮŽETE ZDE >> Děkujeme!
Expert na bezpečnost letadel a ředitel firmy Yates Consulting Chris Yatel týdeníku řekl, že tato technologie může být namontována i do civilních letadel, ale "potrvá to věčnost a den".
"Vzhledem k existenci bezpilotních letounů se domnívám, že tato technologie má určité opodstatnění a může fungovat. Ale nevěřím, že v dohledné budoucnosti se stane součástí civilní letecké dopravy. Jako se může zbláznit pilot, může se zbláznit i dispečer na zemi, který má na starosti třeba dvanáct letadel. Lidstvo nedospělo do stadia, kdy lze tomuto zcela předejít," řekl Aktuálně.cz bezpečností inspektor z Úřadu pro civilní letectví v Praze Václav Vašek.
Server The Aviationist zpochybňuje názor, že systém Auto-GCAS by mohl airbus na lince Barcelona - Düsseldorf zachránit. Pilot, kterému jde o zničení letadla, má podle serveru možnost systém vyřadit z provozu. Zatím neexistuje verze, za které by to bylo vyloučené.
Jinými slovy: člověk – pilot – bude mít vždy poslední slovo.
Kvůli případným technickým problémům budou mít piloti dopravních letadel zřejmě vždy možnost manuálně jakýkoliv systém deaktivovat, uvádí odborný server.