Posádku lodě, kterou od roku 2016 provozují neziskové organizace MSF a SOS Mediterrannée, vyšetřovatelé podle italských médií podezřívají, že vydávala 24 tun potenciálně toxického odpadu za odpad běžný. Obstaveno bylo také italské konto MSF.
Případ vyšetřuje prokuratura ze sicilského přístavu Katánie. Zabývá se tím, jak s oblečením migrantů, zbytky jídla a sanitárním odpadem zacházely lodě Aquarius a Vos Prudence, kterou MSF provozuje od loňského roku.
"Veškerá naše činnost v přístavech, včetně nakládání s odpadem, se vždy řídila standardními postupy. Od té doby, co působíme na moři, úřady naše postupy zatím nezpochybnily ani nezjistily ohrožení veřejného zdraví," reagovala v komuniké organizace MSF.
"Jediný zločin, který v současnosti ve Středozemí pozorujeme, představuje úplné zlikvidování systému pátracích a záchranných akcí," uvedl v komuniké Gabriele Eminente, který řídí MSF v Itálii. Italská strana podle něj neziskovou organizaci očerňuje už dva roky. Například italský ministr vnitra Matteo Salvini, který prosadil nynější tvrdý kurz vůči migraci, o lodích neziskových organizací opakovaně řekl, že jsou to taxíky pašeráků lidí, kteří působí v Libyi.
Loď Aquarius ve Středozemním moři operuje od února 2016 a během zhruba 200 zásahů zachránila přibližně 29 500 migrantů. Když nový italský kabinet uzavřel přístavy lodím neziskových organizací, ocitl se Aquarius v centru diplomatických roztržek ohledně toho, kde migranty vylodit. Nejprve plul pod vlajkou Gibraltaru, který mu tuto možnost letos v srpnu odňal. Pod panamskou vlajkou pak loď změnila jméno na Aquarius 2, panamská registrace ale na konci října vypršela.
Záběry z letošního června z lodi Aquarius se stovkami migrantů, kterou Itálie a Malta odmítly pustit do svých přístavů:
Panama v říjnu uvedla, že se rozhodla vlajku lodi odejmout "v souladu se svým námořním právem" a že to "nijak nesouvisí" s otázkou migrace. Francouzský list Le Monde v září napsal, že italská vláda na Panamu vyvinula nátlak. Francouzská nevládní organizace spatřuje za odnětím gibraltarské a panamské vlajky politický motiv, který podle ní "nemá v námořních dějinách obdoby".
Loď posléze získala provizorní liberijskou registraci, což MSF označila za "ryze administrativní krok" učiněný zejména kvůli pojištění. Bez registrace loď přístav opustit nemůže. S tou současnou se nemůže podílet na pátracích a záchranných operacích ve Středozemním moři.