reklama
 
 

Internetovým kavárnám zvoní hrana. Ale jen na Západě

26. 11. 2012 5:30
I velké a slavné podniky v New Yorku nebo Sydney zavřely. Jsou za tím Wi-Fi a smartphony

Praha - Internetové kavárny nejspíš čeká podobný osud jako svého času gramofon nebo walkman. Po rychlém nástupu a předpovědích o velké budoucnosti přišlo pomalé umírání a konec.

V polovině devadesátých let  kavárny začaly postupně dobývat všechny země a města. Například v Londýně první otevřela v září 1994 a bylo věcí prestiže se v ní ukázat.

Teď jsme ale svědky, jak svět internetových kaváren pozvolna zaniká. V klasické podobě, v jaké jsme jí znali, bude možná k vidění v budoucnosti jen v muzeu internetu.

Smartphony, Wi-Fi a stále dokonalejší domácí počítače čím dál větší rychlostí připravují kavárny o zákazníky. Nadějí těch, kteří se chtějí udržet za každou cenu, jsou buď počítačové hry, nebo kvalitní tiskárny.

Tiskárny pro ty, kteří si nemohou tisknout doma či v práci. Hry pro hráče, kteří je z nejrůznějších důvodů nemohou hrát doma nebo chtějí být pohromadě s dalšími hráči.

Na dvou vzdálených místech zeměkoule v posledních měsících zavřely dvě velké a slavné internetové kavárny.

Jedna z nejstarších a největších v Austrálii, Everywhere Internet v centru Sydney. A také Internet Garage Cafe v Brooklynu, jedna z prvních kaváren v USA.

Firma Arinda Internet, která dodává vybavení a techniku kavárnám v Austrálii, odhaduje pokles prodeje během posledních dvou let o čtyřicet procent ve srovnání s dřívějšími roky, uvedl list Sydney Morning Herald.

Dříve využívali kavárny ve velké míře cizinci a turisté, ale dnes má internet většina lidí v mobilu či tabletu a na hotelovém pokoji Wi-Fi. Už není důvod pídit se po kavárně.

Podnikatel Lukáš Vodička z Krnova v tomto městě dříve vlastnil velkou internetovou kavárnu New Future. Ale prodal ji.

"V poslední době už málokdo chodil na e-maily nebo jen tak surfovat internetem. Devadesát procent návštěvníků hrálo hry," řekl Aktuálně.cz.

Nedomnívá se ovšem, že by internetové kavárny úplně zanikly. "Myslím, že dost záleží na tom, jestli je to místo, kam lidi rádi chodí, kde se jim líbí a kde se rádi scházejí," říká Vodička.

Některé kavárny se proměnily v podstatě v normální kavárny a redukovaly počet počítačů. Mají je v provozovně spíš jako přidanou hodnotu, třeba jen dva, tři, čtyři.

Ovšem vše výše zmíněné platí v současnosti jen pro vyspělé a bohaté země. V mnoha zemích se zatím Wi-Fi moc nerozmohla a omezená kupní síla lidí stále činí z kaváren slušný byznys.

V zemích, jako je Egypt nebo Pákistán, jsou jich pořád plné ulice. I v Číně se odhaduje počet internetových kaváren na více než 350 tisíc.

autor: Martin Novák | 26. 11. 2012 5:30

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama