"Bohužel jsme nebyli s to dosáhnout politické dohody o sídle úřadu pro Galileo," řekla finská ministryně dopravy Susanna Huovinenová.
Ve hře tak i po dnešním zasedání ministrů dopravy EU zůstává i Praha.
Nerozhodne zřejmě ani summit
Finsko, které tento půlrok Evropské unii předsedá, po schůzce zopakovalo, že platí dřívější závazek unie umisťovat další evropské agentury do nových členských zemí. Z nich se kromě Česka o Galileo uchází také slovinská Lublaň a maltská La Valetta.
PŘEČTĚTE SI:
Galileo
- 30 satelitů
(27 operačních a 3 záložní)
- Vzdálenost oběžné dráhy:
23 222 km
- Životnost satelitů:
nejméně 12 let
- Rozměry satelitů (v m):
2,7 x 1,2 x 1,1
- Rozpětí solárních panelů:
18,7 m
Vzhledem k tomu, že se ministrům dopravy nepodařilo zúžit počet kandidátů, není pravděpodobné, že by o sídlu Galilea rozhodl summit Evropské rady koncem týdne. Takový vývoj naznačila i ministryně Huovinenová, podle níž finský premiér Vanhanen tento problém na program summitu nezařadí.
Češi budou chtít potvrzení
Zdroj blízký českým diplomatům však deníku Aktuálně.cz řekl, že Česko bude požadovat, aby se summit k věci vyjádřil. "Budeme chtít, aby na summitu byl potvrzen závazek, že sídlo má být v nové členské zemi," uvedl diplomat.
"Praha má snadnou dostupnost, dobrou infrastrukturu a náklady na provoz se nepohybují ve výši, která by zatěžovala státní rozpočet," vychvaloval českou nabídku již dříve ministr zahraničí Alexander Vondra.
Evropa touží po nezávislosti
Evropská unie se rozhodla, že se stane nezávislou na poli navigační satelitní techniky. Vyvinula proto Galileo, systém určený hlavně pro civilní využití.
Stejně jako jeho známější a starší bratři, americký systém GPS a ruský vojenský systém GLONASS, bude i Galileo využíván pro dopravní, navigační a okrajově také pro vojenské účely.
Hlavním důvodem, proč se Evropa rozhodla vybudovat vlastní navigační systém, je, aby odstranila závislost na americkém GPS. To je sice momentálně volně využitelné, v případě ohrožení je však americká armáda může pro civilní účely vypnout.
Navigační systém GPS se v současné době využívá v dopravě, vědě i turistice, dokáže totiž na vzdálenost několika metrů přesně určit polohu vozidla či člověka, který s sebou nese GPS přístroj, a to kdekoliv na Zemi.
Galileo by měl být ještě přesnější. Určení výšky a pozice je založeno na výpočtu, jak daleko se v daném okamžiku nachází přijímač od alespoň čtyř satelitů. Těch má mít Galileo na oběžné dráze třicet. Vzdálenost se měří podle toho, jak dlouho každý signál putuje od družice k přijímači.