Manila - Dnes ráno se na jihu Filipín potopil trajekt, na jehož palubě bylo zhruba 960 lidí. Jak informuje filipínská televizní stanice ABS-CBN, přes 900 osob se zachránilo. Devět lidí však přišlo o život a 33 lidí je stále nezvěstných.
Loď Superferry 9 se plavila z města General Santos na ostrově Mindanao do přístavu Iloilo v centrální části Filipín.
Plavidlo se ale uprostřed noci u poloostrova Mindanao začalo nebezpečně naklánět a tak kapitán lodi začal vysílat nouzové signály a dal pokyn cestující okamžitě evakuovat. To je možná důvod, proč se zachránila převážná část pasažérů.
Na pomoc tonoucímu se trajektu brzy dorazily vojenské vrtulníky a záchranné čluny. Se záchranou cestujících pomáhali i místní rybáři a majitelé lodí.
Záchranné akce probíhaly i v noci. Filipínské úřady prohlásily, že doufají, že pohřešovaní cestující "se nacházejí v moři se záchrannými vestami na sobě".
Vloni potopený trajekt The Princess of the Stars s podobným počtem cestujících na palubě neměl tolik štěstí jako Superferry. Z 850 se jich zachránila sotva padesátka.
Plavba lodí je na Filipínách, které mají přes 7 tisíc ostrovů, velmi oblíbeným a běžným typem dopravy, jelikož patří mezi nejdostupnější.
Země má nechvalně proslulou bilanci lodních katastrof. Filipínské trajekty se často potápějí z důvodu přetížení, špatného stavu plavidel a vysokého počtu tajfunů v regionu.
U dnes potopené Superferry však zatím není jasné, proč se plavidlo potopilo.
Filipínský Titanic
Potopení obřího trajektu Doña Paz 20. prosince 1987 je dodnes nejhorším námořním neštěstím v dějinách lodní dopravy této ostrovní země. Doña Paz s neznámým počtem pasažérů na palubě se tehdy srazila s ropným tankerem Vector mezi ostrovy Mindoro a Tablas v centrální části země.
Dodnes není jasné, kolik lidí tehdy zahynulo v plamenech, které obě plavidla zachvátily. Svědkové ale tvrdí, že oficiálně deklarovaný seznam 1565 pasažérů byl tehdy ve skutečnosti výrazně podhodnocen a na palubě se prý mohlo nacházet až čtyři tisíce lidí.
Následné vyšetřování sice odhalilo závažné prohřešky i na straně domnělého hlavního viníka srážky, tankeru Vector, který měl prošlou licenci a nekvalifikovanou posádku, přesto za tuto tragédii, považovanou za vůbec nejhorší pohromu tohoto typu v mírových dobách, nebyl nikdo zatčen, souzen ani potrestán.