* Rozhodující bitva o Bílý dům se blíží. Američané budou nového prezidenta volit už 6. listopadu. Aktuálně.cz sleduje střípky (nejen) ze souboje Obamy a Romneyho ve volebním deníku, jenž vychází každý pracovní den odpoledne.
Do třetice všeho dobrého...
Poslední prezidentská debata je tady. Barack Obama a Mitt Romney se v noci na úterý střetnou v Boca Raton na Floridě, tedy v jednom ze států, kde se listopadové volby rozhodnou.
Jediným tématem by přitom tentokrát měla být zahraniční politika. Dá se tak očekávat, že na přetřes přijde mimo jiné zářijový útok na americký konzulát v libyjském Benghází, při němž zemřeli čtyři Američané. Chybět zřejmě nebude i íránský jaderný program či vztahy s Čínou.
Komentátoři předpokládají, že navrch bude mít současný prezident. "I kdyby Romney předvedl špičkový výkon, Obama už minulý týden naznačil svoji strategii pro Floridu: ´To my dostali Usámu bin Ládina´," píše například server Politico. To někdejší massachusettský guvernér se v zahraničí uvedl de facto jen letní návštěvou Evropy a Izraele.
269 ku 269
Za 212 let se to nestalo, ale za dva týdny by k tomu klidně mohlo dojít, napsal server Slate. Ač to možná zní nepravděpodobně, klidně se může stát, že prezidentské volby skončí remízou. Na vysvětlenou - vítěz potřebuje dohromady získat 270 volitelů, přičemž každý z 50 států jich má jiný počet. S tím, jak Mitt Romney postupně sbírá body v klíčových státech, ale může vše skončit 269 ku 269. Alespoň podle webu 270towin, jenž propočítal 32 možných variant remízy.
Co by v takovém případě následovalo? Kromě politických půtek a pravděpodobného přepočítávání hlasů by o budoucím šéfovi Bílého domu a jeho pobočníkovi rozhodoval Kongres. A v takovém případě by měli republikáni navrch. Ačkoliv demokraté bodují ve státech s vysokým počtem volitelů, republikáni je převyšují v počtu států. Klidně by se tak mohlo stát, že zatímco republikány ovládaná Sněmovna reprezentantů by prezidentem zvolila Mitta Romneyho, demokratický Senát by za viceprezidenta vybral Joea Bidena.
"Stále je velmi nepravděpodobné, že by k něčemu takovému došlo. Ale stejně tak bylo v roce 2000 nepravděpodobné, že o prezidentské volbě rozhodne 537 hlasů z Floridy," napsal The Washington Post.
Reklama, která (zřejmě) nefunguje
Politici. Pokud si je například do Facebooku přidáte mezi oblíbené, dokážou vám "vytapetovat" profil. Sebepropagace je přeci důležitá a nezáleží přitom na tom, zda chcete být krajským radním například na Vysočině či šéfem Bílého domu. Jak ale nyní zjistili doktorand Kalifornské univerzity v Berkeley David Brookcman a profesor politických věd z Columbie Donald Green, efektivita politických kampaní je na sociálních sítích takřka nulová.
Výzkumníci se domluvili s jedním z lokálních politiků, že spustí na Facebooku tři kampaně, které ho vyšly dohromady na 200 dolarů, napsal server AllFacebook. Reklamu vidělo bezmála 15 tisíc lidí, pětinu z nich posléze oba vědci vyzpovídali. A zjistili, že ačkoliv spousta lidí na reklamu kliklo, politikovo jméno si zapamatoval jen zlomek z nich.