Brusel - Plán Evropské unie na radikální snížení emisí skleníkových plynů z automobilů do roku 2012 byl příliš ambiciózní a nepodaří se jej splnit.
Přiznal to evropský komisař pro průmysl Günther Verheugen, bývalý komisař pro rozšiřování Evropské unie.
Brusel navrhl, aby všechny automobily prodané po roce 2012 směly do ovzduší vypouštět maximálně 130 gramů oxidu uhličitého, oproti současným 160 gramům.
- Dále čtěte: EU proti nám vede vyhlazovací válku, tvrdí Němci
Verheugen ale uvedl, že se tento plán ukazuje stále více jako nerealistický.
"Podporuji tento plán. Ale už je mi jasné, že automobilový průmysl bude schopen v něm uvedené podmínky splnit až po roce 2015," řekl eurokomisař.
Komise také navrhla, aby automobilky, které podmínky nesplní, platily pokutu ve výši dvacet euro za gram oxidu uhličitého navíc u každého automobilu.
Od roku 2015 se měla pokuta zvednout dokonce na pětadevadesát eur.
Podle Verheugena se však lhůta posune. Nakloněn je tomu i Evropský parlament, tvrdí.
S plánem na snížení emisí nesouhlasí zejména německé automobilky. A právě Günther Verheugen je eurokomisařem za Německo.