Sydney - Až u čtvrtiny všech obřích airbusů A 380 musí výrobce nechat vyměnit motory.
Důkladná prověrka stroje australských aerolinií Quantas, který musel počátkem tohoto měsíce nouzově přistát v Singapuru, totiž prokázala, že motor typu Trent 900 vyráběný britskou společností Rolls-Royce vykazuje závadu na turbíně.
Tento typ motoru je vedle šestice airbusů, které zakoupily Quantas, namontován také ve strojích společnosti Singapur Airlines a v některých letounech německé Lufthansy. Celkem je zapotřebí vyměnit polovinu nyní používaných motorů.
"Hovořili jsme se zástupci Airbusu a Rolls-Royce a zjistili, že vyměněno musí být přibližně čtyřicet motorů," řekl agentuře Reuters výkonný ředitel společnosti Quantas Alan Joyce.
Airbus A 380 je největším letounem pro přepravu cestujících na světě. Objemnější je jen nákladní antonov An 225.
Quantas ztratí denně milion dolarů
Australské aerolinie se snaží rozsah závady relativizovat, pravdou ale je, že od 4. listopadu, kdy musel jejich airbus nouzově přistát poté, co se jeden ze čtyř motorů stroje prakricky rozpadl za letu, zůstává na zemi všech šest A 380, které společnost provozuje.
Quantasu kvůli tomu každým dnem vzniká škoda ve výši jednoho milionu dolarů. Joyce přitom odmítl potvrdit zprávy, podle kterých zůstane šestice letounů mimo provoz nejméně do poloviny prosince.
To by společnost výrazně poškodilo, protože příští měsíc začíná na jižní polokouli letní turistická sezóna.
Světová flotila airbusů A 380 dnes čítá 37 obřích strojů, jedenadvacet z nich má zabudovány motory Trent 900. Airbus mezitím dostal objednávky na dalších dvě stě letounů.
Společnosti Air France a Emirates airlines používají motory od jiného výrobce a k jejich výměně proto přistoupit nemusí.
A 380 vyráběný ve variantě o třech třídách může na svých dvou palubách pojmout až 525 osob. Pokud by stroj měl pouze sedadla v ekonomické třídě, vešlo by se do něj 853 osob.