Londýn - Spolky bojující za ochranu soukromí se bouří.
Společnost Mattel podle nich hodlá nasadit do domácností malé agentky. Korporace totiž uvede na britský trh chytré panenky Hello Barbie, které na základě takzvané cloud-based technologie dokážou konverzovat.
Technologie spočívá v tom, že chytrá barbie například prostřednictvím WiFi komunikuje se vzdáleným serverem, který analyzuje řeč a vybírá odpovědi. To vzbuzuje zdání dialogu s člověkem.
Háček je v tom, že není možné kontrolovat, kam panenky obsah rozhovoru vlastně posílají. A ochránci soukromí se bojí, že Mattel barbíny do dětských pokojíčků vysílá za účelem zisku.
Budou prý s dětmi rozmlouvat proto, aby pak mohly jejich odpovědi prodávat třetím stranám, pravděpodobně za účelem vývoje účinnější cílené reklamy.
Kdybych měla dítě, krajně by mě znepokojovalo, že konverzaci mé dcery někdo nahrává a analyzuje.
"Kdybych měla dítě, krajně by mě znepokojovalo, že konverzaci mé dcery někdo nahrává a analyzuje," řekla deníku The Guardian aktivistka a profesorka Angela Campbellová z právnické fakulty Georgetownské univerzity.
Naučíme vaše děti pořádně mluvit, brání se Mattel
"Při předváděcí akci se barbína ptala na řadu otázek, z nichž vytěží mnoho informací o dítěti, jeho zájmech a rodině. Takové informace mohou být pro autory reklamních kampaní velmi cenné. Jejich využití na trhu by ale bylo v rozporu s dobrými mravy," dodala Campbellová.
Mattel a jeho technologický dodavatel ToyTalk se brání tím, že budou odpovědi dívek zaznamenávat jen za účelem dalšího zlepšování svých služeb.
Použijeme záznamy ke zlepšení porozumění lidské řeči a proto, aby naše produkty mohly pomáhat s přirozeným rozvojem dětské řeči.
"Použijeme záznamy ke zlepšení porozumění lidské řeči a pro to, aby naše produkty mohly pomáhat s přirozeným rozvojem dětské řeči," brání svého zaměstnavatele mluvčí ToyTalku.
Jak ale upozorňují odborníci, chytré barbíny se dovedou učit a odpovídat na otázky, a není tedy vyloučeno, že mohou začít dětskou psychiku ovlivňovat přímo.
Než rodiče panenku dceři dají, musejí jí vytvořit on-line účet. Součástí tohoto procesu je souhlas s obchodními podmínkami, jejichž součástí je souhlas s poskytováním osobních údajů třetím stranám. Opět údajně za účelem zlepšování služeb.
"Děti, které si budou hrát s Hello Barbie, nebudou mluvit s panenkou, ale s konglomerátem, jehož zájmy jsou výhradně ekonomické," prohlásila před novináři výkonná ředitelka Kampaně za nekomerční děti Susan Linnová.