Vídeň - Zrušení zakázky na nákup transportérů Pandur, které v úterý oznámila ministryně obrany Vlasta Parkanová, může jejich výrobce, rakouskou továrnu Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeuge (SSF), položit na lopatky.
Podle rakouského deníku Die Presse byla totiž výroba zakázky pro českou armádu jediným velkým obchodem pro továrnu ve vídeňském Simmeringu, kde pracuje na pět set zaměstnanců.
Firmě se navíc v poslední době nepodařilo s Pandury prosadit ani jinde v cizině.
V posledním kole výběrového řízení nakonec transportéry odmítlo jak sousední Slovinsko, tak Chorvatsko. Kontrakty měly přitom hodnotu téměř půl miliardy eur.
Problémy jsou také s dodávkou do Portugalska, které si v roce 2005 objednalo 260 vozidel Pandur 8x8, tedy stejného typu, který měl jezdit v kamufláži české armády. Lisabon ale letos v říjnu první dodávku strojů vrátil zpět kvůli "nesplněným technickým požadavkům".
Po nečekaném "ne" z Prahy tak hrozí, že SSF pošle k ledu její majitel, americký zbrojařský koncern General Dynamics. Ten má ve svém portfoliu kromě Rakušanů ještě další dva výrobce transportérů.
Obrněná vozidla vyrábí pod křídly General Dynamics také švýcarský Mowag a španělské Sistemas. A obě firmy sdružené do European Land Combat Systems bodují: Mowag například s obrněným džípem Eagle.