Burkiny jdou kvůli sporům ve Francii na dračku. Zdaleka si je nekupují jen muslimky

Simone Radačičová Simone Radačičová
23. 8. 2016 18:45
Zakázat, či nezakázat. To je otázka, která v posledních týdnech hýbe především Francií. Řeč je o burkinách, tedy plavkách zahalující celé tělo, které jsou primárně určeny pro muslimky. Australská podnikatelka libanonského původu Aheda Zanetti ze zvýšené publicity těží. Právě ona burkiny před několika lety uvedla na trh. Burkiny si přitom zdaleka nekupují jen vyznavačky islámu.
Muslimských plavek se už prodalo na 700 000.
Muslimských plavek se už prodalo na 700 000. | Foto: Thinkstock

Canberra/Paříž – "Za poslední tři měsíce vzrostl prodej ve Francii o 40 procent," líčí Aheda Zanetti, která od svých dvou let žije v Austrálii.

První burkiny vyrobila zhruba před 12 lety, když si všimla, že její neteř nemá v čem sportovat, a proto jí ušila první verzi speciálních plavek. Ty odhalují pouze tvář, chodila a ruce.

"Pláže, surfování, slunce a sport jsou součástí australské kultury. Během mého mládí jsem měla pocit, že jsem si ale musela tyto aktivity odepřít," vysvětluje nyní osmačtyřicetiletá Zanetti. "Chtěla jsem, aby si už nikdo nemusel odříkat sport jen kvůli nárokům na cudnost."

Podobné plavky ale okamžitě přilákaly obrovskou pozornost. Zanetti, matka čtyř dětí, si založila společnost Ahiida a burkiny šila sama jen pro malý okruh zákaznic.

USA, Evropa i Blízký východ

Kvůli vysoké poptávce musela často "pracovat až do pěti do rána". Až v roce 2006 si najala několik prvních zaměstnanců a uvedla na trh první muslimské plavky pod značkou burqini.

"Prodali jsme už 700 000 burkin. Naše produkty se dobře prodávají i v Evropě a ve Francii," popsala pro francouzský deník Le Figaro. "Mezi nejdůležitější trhy patří Spojené státy, Kanada a právě Evropa," dodala s tím, že firmě se daří i na Blízkém východě.

Ahiida nyní zaměstnává asi dvacet lidí. Ti se věnují jak výrobě burkin, tak například i marketingu. Plavky z jejich dílny se dají koupit na internetu, a to v různých modelech. Ahiida nabízí také burkiny pro děti.

Cena dvojdílných plavek se pohybuje od 38 do 150 dolarů.

Burkiny přitom nenosí pouze muslimky. Zanetti uvádí, že podle jejích odhadů si asi 40 procent plavek kupují nemuslimky. Mnohé z nich mají například citlivou pleť a bojí se spálení od slunce. Jiné, například ženy z Asie, se nechtějí opálit a raději si hýčkají porcelánovou pleť. Pro tuto klientelu Zanetti připravila i speciální plavky, které odhalují celou hlavu. Před sluncem tak chrání "pouze" tělo.

"Jsem z Kalifornie a islám nevyznávám. Přežila jsem rakovinu kůže, takže v 'běžných' plavkách nemohu na slunce," svěřila se pak Zanetti jedna ze zákaznic.

Roste konkurence

Zanettina společnost Ahiida, která všechny burkiny vyrábí v Austrálii, ale není jediným výrobcem těchto plavek. Vysokého zájmu se pokouší využít například i britský řetězec Marks & Spencer, který nedávno uvedl svoji první kolekci burkin.

Trh s oblečením pro muslimy poskytuje obrovské příležitosti. Podle studie, kterou společně vypracovaly agentura Reuters a newyorská analytická společnost DinarStandard, muslimové za oděvy a oblékání v roce 2014 utratili 230 miliard dolarů.

Do roku 2020 tato částka vzroste na 327 miliard dolarů.

 

Právě se děje

Další zprávy