Londýn - Britskému premiérovi Davidu Cameronovi došla s piráty řádícími v moři u somálského pobřeží trpělivost. Rozhodl se proto, že umožní kapitánům obchodních lodí pohybujících se v nebezpečných vodách, aby jejich plavidla střežila ozbrojená ochranka.
Británie je jednou z mála zemí, které v současnosti neumožňují, aby lodi plující pod jejich vlajkou měly ozbrojený doprovod přímo na palubě. Totéž platí pro Řecko, Japonsko či Nizozemsko.
Vzhledem k neustále se množícím pirátským útokům, které každoročně stojí světovou ekonomiku miliardy eur, dala řada států svému obchodnímu loďstvu k dispozici nejenom válečné fregaty, ale také po zuby ozbrojené strážné. Ti mají k dispozici stejný arzenál jako piráti: samopaly, kulomety a dokonce raketomety.
"Je zcela evidentní, že lodi, které mají ochranku, nejsou napadány a jejich posádky se nedostávají do zajetí, aby od majitelů plavidel mohlo být následně požadováno výkupné," citovala britského premiéra agentura Reuters. "Je naprosto urážející, že hrstka pirátů je schopna držet svět a celý náš systém obchodování v šachu."
Mezinárodní komora pro námořní plavbu (ICS), která zastupuje zájmy osmdesáti procent celosvětové obchodní flotily, upozorňuje, že ozbrojení strážní mohou piráty na čas odradit od dalších útoků, trvalé řešení problému to však nepřináší.
Generální tajemníkk ICS Peter Hinchliffe Cameronovo rozhodnutí vítá, obává se ale na druhé straně, aby nevznikl precedens a boj s piráty nebyl naložen na bedra obchodních lodí a jejich posádek.
"Až doposud jsme nezaznamenali případ, že by byla unesena nějaká loď s ozbrojenými strážnými," řekl Hinchliffe. "Piráti však mohou odpovědět tím, že se budou napříště lépe vyzbrojovat a pokusí se plavidel zmocňovat s užitím ještě brutálnější síly. Pro posádky obchodních lodí by to mohlo mít fatální následky."
K tomu, aby mohla být britská obchodní flotila opatřena ozbrojenou ochrankou, je ale nejdříve zapotřebí změnit zákon o nošení zbraní. Mluvčí ministerstva vnitra oznámil, že nová legislativa vstoupí v platnost během měsíce a že zbrojní arzenál na palubě obchodních plavidel bude "přiměřený míře nebezpečí" panujícího v somálských vodách.
Ozbrojený doprovod obchodních lodí bude omezen právě na oblast somálského pobřeží, Adenský záliv, Arabské moře a část Indického oceánu.
Britské ministerstvo obchodu očekává, že o ozbrojenou ochranku požádá přibližně polovina lodí využívajících mořských cest v dané oblasti.
V současnosti se v moci pirátů nachází sedmnáct obchodních plavidel. Již téměř dva roky zadržují námořní lupiči loď Socorta 1 plavící se pod jemenskou vlajkou.