Praha - Z toho, že Barmánci už téměř půl století žijí v područí vojenského režimu, který nepokrytě porušuje lidská práva, je vedle samotných generálů možné vinit i představitele sousedních zemí, jimž zoufalá situace v Barmě plně vyhovuje.
V rozhovoru pro Aktuálně.cz to tvrdí barmský mnich Ashin Sopaka, který se angažuje v boji za obnovení demokracie ve své vlasti a který nijak neskrývá své pobouření z neschopnosti či neochoty barmských sousedů i mezinárodního společenství vážně se situací v Barmě zabývat
Chování thajské, indické, čínské či ruské vlády, které s barmskou juntou čile obchodují označuje za "hanebnost" a "urážku" a generálnímu tajemníkovi OSN doporučuje, aby při výběru svých zmocněnců "více používal mozek".
Stejně jako v první části rozhovoru, kterou jsme vám před časem přinesli a v níž Ashin Sopaka osvětluje příčiny, okolnosti i důsledky tzv. Šafránové revoluce v Barmě v září 2007, si tento mnich a aktivista v jedné osobě vypomáhá argumenty z buddhistického učení, které přinášejí místy překvapivý, každopádně ale osvěžující pohled na věc.
Aktuálně.cz: Už šest let žijete v Německu, jako většina Barmánců, kteří uprchli z vlasti, jste ale svůj exilový život začal v Thajsku, kde je vůbec největší barmská diaspora. V poslední době se ale objevila řada zpráv o tom, že se vláda premiéra Abhisita Vejjajivy chystá proti barmským exilovým skupinám žijícím na thajské straně hranice zakročit. Co o tom soudíte a jak současného thajského premiéra hodnotíte, pokud jde o podporu pro barmskou věc?
Ashin Sopaka: Pořád ještě se snažíme zjistit, jaký je to vlastně člověk. Já osobně jsem měl od něj velká očekávání vzhledem k tomu, že je to lídr Demokratické strany a jeho předchůdce Chuan Leekpai byl velkým zastáncem barmského demokratického hnutí. Měl jsem za to, že bude následovat v jeho šlépějích, ale teď už si tím tak jist nejsem. Přesto jsem ale přesvědčen, že je v našem zájmu mít plně demokratické Thajsko, protože to může věci, za kterou bojujeme - tedy svobodě v Barmě - velice pomoci.
Bohužel se to neděje. Kdybyste měl spočítat všechny thajské lidi, kteří se aktivně podílí na boji za obnovu demokracie v Barmě, zjistíte, že jich je jen hrstka, možná stovka. Thajsko je přitom velká země. Vláda ale využívá své moci nad lidmi a manipuluje jimi tak, aby Barmánce spíše nenáviděli, než se jim snažili pomoct. Dělá to tak, že znovu a znovu vytahuje staré záležitosti, jako byla barmská invaze a vyplenění thajské říše v 18. století. Opravdu si s lidmi pohrávají, což není pěkné, protože historie je historie - ty věci se staly dávno a my bychom měli přemýšlet spíš o tom, jak žít bok po boku.
Kromě toho je to také vrcholně nebuddhistické chování. Kdykoli totiž oživujete tu dávnou nevraživost, probouzíte tím v lidech nenávist k ostatním místo lásky. A to je v zemích, jako jsou ty naše, kde je buddhistů většina, opravdu špatné.
Infobox
Ashin Sopaka
- Narozen 1977 v oblasti Sakain (Sagaing) na severozápadě Barmy
- V roce 1989 vstoupil jako novic do kláštera, od té doby žije podle řádových pravidel sanghy (mnišské obce)
- V roce 2001 opustil Barmu, žil v Thajsku, Singapuru, Malajsii, Laosu a Japonsku, od roku 2003 usazen v Německu, kde v Kolíně nad Rýnem vede buddhistické meditační centrum
- Je šéfem německé pobočky Mezinárodní organizace barmských mnichů (IBMO), která vznikla v říjnu 2007 krátce po krvavém potlačení Šafránové revoluce s cílem navázat na činnost v Barmě perzekuovaných mnichů a upozorňovat mezinárodní veřejnost na pokračující porušování lidských práv v Barmě
- 2006-2007 v několika zemích Evropy, Asie i Ameriky uspořádal mírové pochody, při nichž upozorňoval na porušování lidských práv v Barmě
- Únor 2009 - v Itálii převzal za své mírové pochody zvláštní cenu v rámci udílení Mezinárodních cen za svobodu
- Březen 2009 - pozván do Prahy jako host filmového festivalu Jeden svět
A pak je tu otázka levné pracovní síly, z níž se thajská vláda snaží profitovat, a to takovým způsobem, že bezpočet Barmánců v Thajsku žije a pracuje v otrockých podmínkách, aniž by za to často dostali vůbec zaplaceno.
Takže podle vás je vlastně v ekonomickém zájmu Thajska udržovat v Barmě status quo?
Ano. A já se nezdráhám nazývat to otrockou prací, protože jsem se setkal s jedním Barmáncem, s nímž bylo opravdu zacházeno jako s otrokem a jemuž se podařilo uprchnout. Nejprve jej jistá žena s pohraničního města, která byla domluvená s thajskou policií, přesvědčila, že mu v Bangkoku může sehnat práci. Pak ho policie odvezla do Chonburi (uvnitř Thajska - pozn. red.), kde byl budoucímu zaměstnavateli prodán za osm tisíc thajských bahtů (asi 4500 Kč - pozn. red.). Představte si to: prodávají tam lidi jako zvířata, za některé se platí jen tři a půl tisíce bahtů. Děje se to tam dodnes.
Když tihle otroci uprchnou, policie je chytne, zavolá jejich zaměstnavateli a naúčtuje mu za tuto "službu" pět tisíc bahtů. Majitel pak svého otroka nejen zbije, ale zároveň jej nutí podávat ještě větší výkony, protože se mu takto dodatečně prodražil. Většinou je posílají jako rybáře na moře a když se z rybolovu po dvou týdnech vracejí, majitel si pro ně přijde na břeh, odkud je odvede přímo do domu, kde jsou tihle otroci drženi. Jsou to speciálně zkonstruovaná obydlí, kde jdou místo běžných oken jen otvory na přívod vzduchu. Vejde se tam až deset tisíc lidí, zpravidla právě Barmánců.
Je opravdu těžké uvěřit tomu, že se takové věci v 21.století dějí. Musíme ty chudáky osvobodit, ale pravda je taková, že skutečně svobodní budou teprve tehdy, až se svobody dočká i jejich vlast. Proto také pořád říkám, že musíme Barmu osvobodit co nejdříve, jinak bude utrpení lidí nezměrné. Musíme vytrvat, nemáme moc času.
Když říkáte, že bez plně demokratického Thajska se bude svoboda v Barmě jen těžko prosazovat, co soudíte o roli jiného souseda - Indie? Ta bývá pravidelně označována za největší demokracii světa, ale když přijde na prosazování ekonomických zájmů, nezdá se, že by se vládě v Novém Dillí nějak zvlášť příčila představa spolupráce s barmskou juntou. Nejste tímto přístupem Indie zklamán?
Samozřejmě, že jsem. Víc než zklamán. Je to z jejich strany hanebnost, už kvůli Maháthmovi Gándhímu. Rád bych věděl, co by tento velký vůdce a kazatel nenásilí řekl tomu, že indická vláda prodává zbraně barmskému režimu. Ten zájem je oboustranný - generálové by rádi od Indie nakoupili co nejvíc zbraní, zatímco Indové si dělají zálusk na zemní plyn z Barmy. To, co dělají, je ale ostudné a urážlivé nejen vůči Gándhímu, ale i vůči Buddhovi a všem lidem, kteří milují mír a svobodu, ať už v Indii nebo kdekoli jinde.
A není to jen Indie, kdo si takto hanebně počíná, ale také Čína a Rusko. Potkal jsem jednoho bývalého vojáka z barmské armády, který mi vyprávěl o tom, jak studoval v Rusku jadernou technologii, i o tom, jak tam na vojenský výcvik jezdí mnoho dalších jako on. Takže tyto tři země - vůbec největší na světě, co se rozlohy a počtu obyvatel týče -, spolupracují s režimem v Barmě, aniž by braly ohledy na obyčejné lidi a na to, co říkají.
Pokaždé, když Čína, Rusko nebo Indie prodávají své zbraně barmské juntě, dopouštějí se nejen urážky našich lidí, ale i spoluviny na vraždě, protože tyto zbraně nejsou určeny k ochraně našich hranic, ale k vraždění lidí, kteří žijí uvnitř.
OSN, která už dávno měla přinutit generály zasednout k jednacímu stolu, se bohužel nechala zkorumpovat právě Čínou a Ruskem, které zasedají v Radě bezpečnosti jako stálí členové, a mohou tak vetovat všechny rezoluce. Už to samo jde proti buddhistickému učení, protože jak Buddha řekl, vše na světě je nestálé. Odkud se pak berou ti stálí členové? (smích)
Četl jsem některé vaše komentáře na adresu zvláštního zmocněnce generálního tajemníka OSN pro Barmu Ibrahima Gambariho, který už ve své funkci absolvoval sedm návštěv Barmy, aniž by se mu podařilo dosáhnout jakéhokoli pokroku v otázce propuštění politických vězňů a zavedení demokratických reforem v zemi. Vaše slova nebyla zrovna lichotivá...
Já si opravdu myslím, že (generální tajemník OSN) Pan Ki-mun udělal chybu, když z něj udělal vyjednavače. Měl by víc používat mozek. Proč, pokud je tak chytrý, jmenoval zrovna toho hlupáka, který se do aparátu OSN vetřel ještě coby sluha někdejšího vojenského režimu v Nigérii?
Nepochybuji o tom, že pan Gambari se svého postu drží zuby nehty hlavně proto, že je posedlý mocí, ale rozhodně to nevypadá, že by měl ponětí, jak vyřešit otázku, která mu byla svěřena.
Víte, minulý týden jsem měl velice zajímavý sen. Čtyři lidé se mě v něm ptali, co bych udělal, kdybych se mohl setkat s panem Gambarim. A já jim na to řekl: Rád bych ho… vykopl ven. (smích) Byl to jen sen, ale pěkný. (smích)