Jako hledět zpět k velkému třesku. Astronomové objevili modrého veleobra, rekordně vzdálenou hvězdu

Zahraničí ČTK Zahraničí, ČTK
Aktualizováno 3. 4. 2018 13:34
Icarus je od Země vzdálený 9,3 miliardy světelných let, což je stokrát dál než další doposud objevené nejvzdálenější hvězdy.
Icarus je modrý veleobr, jedna z nejžhavějších a nejjasnějších hvězd vesmíru.
Icarus je modrý veleobr, jedna z nejžhavějších a nejjasnějších hvězd vesmíru. | Foto: Reuters

WashingtonHubbleův teleskop zachytil dosud nejvzdálenější hvězdu, nachází se neuvěřitelných 9,3 miliardy světelných let od Země. Američtí astronomové ji pojmenovali Icarus.

"Poprvé jsme spatřili samostatnou normální hvězdu, žádnou supernovu nebo výbuch gama záření, ale jednu stabilní hvězdu," komentoval objev podle britského webu The Independent americký astrofyzik Alexej Filippenko.

Icarus je stokrát dál než jiné dosud známé nejvzdálenější hvězdy, které může zpozorovat i ten nejvýkonnější teleskop.

Ojedinělý objev umožnil fenomén takzvaného gravitačního čočkování, při kterém objekt se silným gravitačním polem ohne paprsky světla podobně jako konvexní čočka neboli spojka. V tomto případě efekt vytvořila vzdálená masivní galaxie. Icara zvětšila pro pozorovatele až 2000krát. "Tyto čočky jsou úžasné kosmické dalekohledy," vysvětluje Filippenko.

Icarus je typ hvězdy, kterým se říká modrý veleobr, a nachází se ve vzdálené spirálové galaxii. Modří veleobři patří k nejžhavějším a nejjasnějším hvězdám ve vesmíru, jsou také poměrně vzácní. Nový objev je asi milionkrát jasnější než naše Slunce a má zhruba dvakrát takovou teplotu.

Vzhledem ke vzdálenosti modrého veleobra od Země objevitelé přirovnávají jeho studium k oknu do minulosti. Hvězda je totiž nyní ze Země pozorovatelná ve stavu, kdy byl vesmír asi o dvě třetiny svého věku mladší. Stáří kosmu se odhaduje na 13,8 miliardy let.

"Díváme se zpátky téměř až k velkému třesku," cituje britský deník The Guardian autora výzkumu, doktora Patricka Kellyho.

Nástupce Hubbleova teleskopu dohlédne dál

K pozorování těch nejvzdálenějších a nejstarších hvězd v hlubokém vesmíru plánuje Americký úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) vyslat za dva roky nový, ještě výkonnější teleskop. Nese název James Webb Space Telescope a dohlédnout má mnohonásobně dál než Hubbleův teleskop.

Půjde o vůbec největší vesmírnou observatoř, která kdy byla do vesmíru vypuštěna. Teleskop bude schopný rozpoznat infračervené světlo z těch nejstarších hvězd a galaxií, stejně jako analyzovat atmosféru vzdálených planet.

Jde také o vůbec nejdražší teleskop. Jeho vyslání se mělo podle původních plánů uskutečnit už letos. Bylo ale dvakrát odloženo, naposledy na rok 2020.