Jako hledět zpět k velkému třesku. Astronomové objevili modrého veleobra, rekordně vzdálenou hvězdu

Zahraničí ČTK Zahraničí, ČTK
Aktualizováno 3. 4. 2018 13:34
Icarus je od Země vzdálený 9,3 miliardy světelných let, což je stokrát dál než další doposud objevené nejvzdálenější hvězdy.
Icarus je modrý veleobr, jedna z nejžhavějších a nejjasnějších hvězd vesmíru.
Icarus je modrý veleobr, jedna z nejžhavějších a nejjasnějších hvězd vesmíru. | Foto: Reuters

WashingtonHubbleův teleskop zachytil dosud nejvzdálenější hvězdu, nachází se neuvěřitelných 9,3 miliardy světelných let od Země. Američtí astronomové ji pojmenovali Icarus.

"Poprvé jsme spatřili samostatnou normální hvězdu, žádnou supernovu nebo výbuch gama záření, ale jednu stabilní hvězdu," komentoval objev podle britského webu The Independent americký astrofyzik Alexej Filippenko.

Icarus je stokrát dál než jiné dosud známé nejvzdálenější hvězdy, které může zpozorovat i ten nejvýkonnější teleskop.

Ojedinělý objev umožnil fenomén takzvaného gravitačního čočkování, při kterém objekt se silným gravitačním polem ohne paprsky světla podobně jako konvexní čočka neboli spojka. V tomto případě efekt vytvořila vzdálená masivní galaxie. Icara zvětšila pro pozorovatele až 2000krát. "Tyto čočky jsou úžasné kosmické dalekohledy," vysvětluje Filippenko.

Icarus je typ hvězdy, kterým se říká modrý veleobr, a nachází se ve vzdálené spirálové galaxii. Modří veleobři patří k nejžhavějším a nejjasnějším hvězdám ve vesmíru, jsou také poměrně vzácní. Nový objev je asi milionkrát jasnější než naše Slunce a má zhruba dvakrát takovou teplotu.

Vzhledem ke vzdálenosti modrého veleobra od Země objevitelé přirovnávají jeho studium k oknu do minulosti. Hvězda je totiž nyní ze Země pozorovatelná ve stavu, kdy byl vesmír asi o dvě třetiny svého věku mladší. Stáří kosmu se odhaduje na 13,8 miliardy let.

"Díváme se zpátky téměř až k velkému třesku," cituje britský deník The Guardian autora výzkumu, doktora Patricka Kellyho.

Nástupce Hubbleova teleskopu dohlédne dál

K pozorování těch nejvzdálenějších a nejstarších hvězd v hlubokém vesmíru plánuje Americký úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) vyslat za dva roky nový, ještě výkonnější teleskop. Nese název James Webb Space Telescope a dohlédnout má mnohonásobně dál než Hubbleův teleskop.

Půjde o vůbec největší vesmírnou observatoř, která kdy byla do vesmíru vypuštěna. Teleskop bude schopný rozpoznat infračervené světlo z těch nejstarších hvězd a galaxií, stejně jako analyzovat atmosféru vzdálených planet.

Jde také o vůbec nejdražší teleskop. Jeho vyslání se mělo podle původních plánů uskutečnit už letos. Bylo ale dvakrát odloženo, naposledy na rok 2020.

Ve velké části Prahy se zvýší daň z nemovitosti

Ve velké části Prahy se zvýší daň z obytných nemovitostí, v případě komerčních nemovitostí se zdvojnásobí na celém území metropole. Vyplývá to z úpravy vyhlášky pro výpočet daně, kterou schválili pražští zastupitelé. Městské části si mohly určit, zda daň u rezidenčních domů zvýší - z těch velkých tak učinily Praha 1, 3, 7, 8, 10, 11 a 12.

Baseballisté v kvalifikaci o Tokio podruhé prohráli, s Itálií 1:5

Českým baseballistům se výrazně vzdálil přímý postup z evropsko-africké kvalifikace na olympijské hry v Tokiu 2020. V Boloni dnes podlehli domácí Itálii 1:5 a připsali si druhou porážku.

Potřebují teď vyhrát zbylé tři zápasy a doufat ve vyrovnanost ostatních utkání, aby měli teoretickou naději na prvenství v turnaji. Spíše ale ještě můžou bojovat o druhou pozici zajišťující účast v závěrečné jarní kvalifikaci na Tchaj-wanu.

Češi měli stejně jako při středeční prohře s Nizozemskem (1:4) více odpalů než soupeř, ale doběhli jen pro jeden bod. "Hity bohužel nepřišly v situaci, kdy jsme měli běžce ve skórovací pozici, abychom z toho udělali větší drámo. A oni důležitý odpal dali," řekl první metař Petr Čech, který měl tři odpaly ze čtyř startů.

Utkání rozjel Schneider dvoumetovým odpalem a Hejma s Červenkou ho dotlačili k prvnímu bodu zápasu. V dohrávce ale Italové hned srovnali a skóre otočili v dohrávce třetí směny. Nadhazovač Chroust dal metu zdarma, dalšího pálkaře trefil a hráč s čtyřletými zkušenostmi z MLB Colabello odpálil tříbodový homerun.

"Ten homerun byl rozhodující. Podle Radima (Chrousta) měl být strikeaut, ale rozhodčí to nefoukl. Nevymlouváme se na to a v podstatě jeden švih dal Italům pohodu do zbytku zápasu," řekl Petr Minařík, který vystřídal Chrousta v páté směně.

Pětatřicetiletý Minařík sice pátému bodu domácích nezabránil, ale jinak další útok zastavil. "Kdybych to nezvládl, tak by to bylo téměř neřešitelné. Takhle jsme ještě pořád zůstali v zápase a bojovali do poslední chvíle," řekl Minařík.

Na začátku šesté směny měli Češi po dvoumetové trefě Červenky šanci snížit, ale obrana Itálie si se složitou situací poradila dvojautem a zdramatizování nepřipustila. "Byť jsme se v útoku prosazovali, tak jsme to nezvrátili," řekl Minařík.

Zákrok večera předvedl ve středním zadním poli Hejma, který rybičkou chytil míč ze vzduchu a vysloužil si aplaus. Ještě lepší počin mohl poté přidat na pálce, ale při plných metách poslal míč do vzduchu a i poslední česká šance na body padla.

V pátek čeká baseballisty od 14:30 duel s Jihoafrickou republikou. V sobotu narazí na silné Izraelce, kteří mají dvě výhry a evropské šampiony Nizozemce porazili vysoko 8:1. V neděli Češi uzavřou své vystoupení v turnaji proti Španělsku.