Montpelier - Stačilo pár dní a stala se nejžádanější novinkou na internetu. Řeč je o sociální síti Ello, která se označuje jako "anti-Facebook" - především kvůli svému postoji k soukromí uživatelů a reklamě.
Ello vznikla v loňském roce jako "soukromá" komunitní síť. Před časem otevřela dveře pro nové členy, avšak jen na základě pozvání. Protože počet těch, kdo mohou nové členy pozvat, je omezený a poptávka veliká, objevila se "pozvání na Ello" například i na dražebním on-line serveru eBay s cenami až 500 dolarů (téměř 11 tisíc Kč).
Podle některých zpráv dostává Ello až 35 tisíc žádostí o členství za hodinu.
Data uživatelů neprodáváme
Zdá se, že síť Ello udeřila na správnou strunu, kterou je nespokojenost uživatelů Facebooku. "Ello neprodává reklamy. Ani vaše údaje třetím stranám," uvádí společnost.
Ve svém prohlášení píše: "Věříme, že komunitní síť může být silným nástrojem. Ne ale nástrojem k podvádění, vynucování a manipulování, ale místem spojení, tvoření a oslavy života. My nejsme produkt."
Podle politiky Ello je praktika shromažďování a prodávání osobních údajů či mapování společenských vztahů s cílem vygenerovat zisk "odporná i neetická". "Pod zástěrkou nabídky služby 'zdarma' platí uživatelé vysokou cenu v podobě vlezlé reklamy a nedostatku soukromí."
Ello sídlí ve Vermontu a založila ho skupina umělců a programátorů vedených Paulem Budnitzem, jehož předchozí zkušenosti zahrnovaly navrhování bicyklů a robotů. Podle Budnitze byla síť Ello navržena tak, aby byla "jednoduchá, krásná a bez reklam".
Už nyní se ale objevují kritici, kteří se ptají, jak dlouho - a jestli vůbec - může Ello uspět s tímto modelem a nezpronevěřit se svým zásadám. Ello prohlašuje, že hodlá zůstat pro uživatele "naprosto zdarma"; ovšem za některé "výběrové služby" bude vybírat poplatek.