Americká firma otestovala systém superrychlé dopravy budoucnosti

ČTK ČTK
Aktualizováno 11. 5. 2016 23:56
Cestování budoucnosti dnes poprvé otestovala americká společnost Hyperloop One. Dopravní systém Hyperloop (česky hypersmyčka) má přepravovat lidi, ale i třeba auta, v hliníkových modulech ve dvou ocelových potrubích spojených do smyčky ve tvaru čísla osm. V potrubí, kam budou vystřeleny stlačeným vzduchem, se budou vznášet na vzduchovém polštáři poháněny lineárními magnetickými urychlovači. Kvůli redukci odporu vzduchu má být uvnitř nižší tlak. Test spočíval ve vyslání kovových saní poháněných zmíněným lineárním urychlovačem po zkušební asi stometrové dráze, kterou podle plánu přejela za dvě sekundy rychlostí téměř 200 kilometrů v hodině.
Hyperloop před testem
Hyperloop před testem | Foto: Reuters

Las Vegas - Cestování budoucnosti, kdy se lidé budou přepravovat ve speciálních kapslích uvnitř potrubí rychlostí přes 1200 kilometrů za hodinu, dnes poprvé otestovala americká společnost Hyperloop One. Koncept navržený vizionářem Elonem Muskem počítá s využitím stlačeného vzduchu a magnetismu a spojit by v první fázi měl americká města Los Angeles a San Francisco.

Dopravní systém Hyperloop (česky hypersmyčka) má přepravovat lidi, ale i třeba auta, v hliníkových modulech ve dvou ocelových potrubích spojených do smyčky ve tvaru čísla osm. V potrubí, kam budou vystřeleny stlačeným vzduchem, se budou vznášet na vzduchovém polštáři poháněny lineárními magnetickými urychlovači. Kvůli redukci odporu vzduchu má být uvnitř nižší tlak.

"Hyperloop je skutečný a vzniká právě teď," řekl před zkouškou médiím šéf společnosti Rob Lloyd.

Test spočíval ve vyslání kovových saní poháněných zmíněným lineárním urychlovačem po zkušební asi stometrové dráze, kterou podle plánu přejela za dvě sekundy rychlostí téměř 200 kilometrů v hodině. Místo brzd použili konstruktéři hromadu písku, do níž saně narazily. Zařízení zrychlilo z nuly na sto mil v hodině (160 kilometrů v hodině) za 1,1 vteřiny.

Pokud by zmíněné testovací zařízení bylo lépe aerodynamicky upraveno a pohybovalo se v nízkotlakém potrubí, dokázalo by se stávajícím pohonem vyvinout rychlost přes 1100 kilometrů v hodině.

Koncept majitele společností Tesla a SpaceX Muska se snaží uvést v život hned několik společností. Celkové investice nemají překročit náklady na supervlaky, jejichž zavedení je v Kalifornii rovněž plánováno.

Musk před třemi lety uvedl, že by stavba potrubí na pilířích podél mezistátní dálnice I-5 spojující obě kalifornská města neměla vyjít na víc než šest miliard dolarů, což je zhruba desetina očekávané částky na stavbu trati pro supervlak. Experti však označují tyto odhady za zcela nereálné a očekávají daleko vyšší výdaje.

"Chceme zredukovat náklady tak, aby dosáhly nejvýše dvou třetin ceny systému rychlovlaků a přitom nabídnout trojnásobnou rychlost," oznámil Lloyd.

Firma v úterý uvedla, že zakončila v pořadí druhou investiční fázi, která přišla na 80 milionů dolarů (téměř dvě miliardy korun). Během ní vybudovala zkušební centrum a výrazně zvýšila počet zaměstnaných techniků, kteří pracují na vývoji materiálů pro kapsle a potrubí.

Na voze Tesla Model S jsem měl tu možnost podílet se téměř na všech dílech interiéru, to je moje specializace, říká automobilový designér Otto Fabri. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy