Al-Džazíra expanduje do Ameriky, chce porazit CNN

Petr Jemelka Petr Jemelka
20. 8. 2013 8:04
Katarská televize ignoruje dobu. Masivně investuje a chce se stát jedničkou v USA
Foto: Reuters

New York - Čtyřiadvacet hodin zpravodajství, z toho čtrnáct hodin živého vysílání, reportáže odevšud, kde se něco děje, a méně reklam než na ostatních zpravodajských kanálech.

To divákům slibuje katarská mediální společnost Al-Džazíra, která se rozhodla dál expandovat na americký trh (v USA už vlastní sportovní program beIN Sport) a v úterý spouští vlastní zpravodajskou televizi Al-Džazíra Amerika.

Při investicích Katařané rozhodně netroškaří, počínají si naopak jako ve zlaté éře žurnalistiky. Začátkem roku koupili za 500 milionů dolarů (asi 9,7 miliardy korun) distribuční síť Al Gorovy upadající kabelovky Current TV, vybudovali nákladná studia, nakoupili drahou techniku a najali renomované investigativní reportéry.

Za peníze katarské královské rodiny slibuje vedení společnosti kabelovou televizi, která se bude do hloubky věnovat kauzám týkajícím se všech Američanů, jimž se ostatní z finančních důvodů nemohou nebo nechtějí věnovat.

To vše v situaci, kdy není jisté, zda se na stanici Al-Džazíra Amerika bude vůbec někdo dívat.

"Chce se profilovat jako kabelová zpravodajská stanice, ale okruh potenciálních diváků je pro začátek příliš malý," řekl serveru Politico děkan Murrow College of Communication při Washingtonské státní univerzitě.

Oproti ostatním má však Al-Džazíra jednu velkou výhodu - majitelům nejde v prvé řadě o zisk, ale o vliv ve Spojených státech.

Celostátní televize, kterou nikdo nezná

"Arabská CNN", jak se Al-Džazíře přezdívá, v podstatě ignoruje jakoukoliv propagaci. Až na pár tiskových zpráv a vystoupení jejích lidí v médiích nedává o blížícím se zahájení vysílání nijak vědět.

V současné době ve Spojených státech vysílají tři velké zpravodajské kabelové televize: FOX News, MSNBC a CNN.

Nejvíce vlastních zpráv i reportérů měla vždy CNN, ta se ale v poslední době čím dál více uchyluje k levnějším analýzám a komentářům ve studiu. Vlastní práce v terénu se pomalu vytrácí.

Al-Džazíra se teď od ní chystá převzít pomyslnou štafetu. Pro plné zpravodajské pokrytí proto vybudovala redakce ve 12 amerických městech a sestavila tým 16 investigativních reportérů.

Na nás nikdo nemá

"Nabídneme divákům zpravodajskou stanici, která tu ještě není. Al-Džazíra Amerika bude vysílat fakty podložené vyvážené zprávy a půjde do hloubky. Bude tam (ve vysílání) méně názorů, méně ječení i celebrit," prohlásil podle deníku The New York Times výkonný ředitel nové stanice Eháb Al Šihabí.

"Budeme pokrývat dění po celých Spojených státech v míře, jíž naši konkurenti nebudou schopni," prohlásila zase bývalá členka vedení ABC News a nynější prezidentka americké Al-Džazíry Kate O'Brianová.

Ve stopách Fox News

Jedná se o nejodvážnější počin na americkém mediálním trhu od roku 1996, kdy Rupert Murdoch a Roger Ailes rozjeli stanici Fox News. Odborníci se shodují, že pokud bude katarská televize vysílat stejné zpravodajství jako zbylí tři velcí hráči na trhu, nemá šanci na úspěch.

"Musí si najít vlastní diváky podobně, jako to udělala FOX News. Samozřejmě bude muset cílit na mladší a liberálnější publikum," shrnuje bývalý zpravodaj Al-Džazíry ve Washingtonu David Marash.

 

Právě se děje

Další zprávy