Virus HIV "předělává" lidské buňky

čtk, zah
11. 5. 2006 16:56
Londýn - Britští vědci odhalili způsob, jak se virus HIV nabourává do lidských buněk.
Foto: Reuters

HIV podle nich obsadí genetický mechanismus buňky a poté jej využije k vlastním záměrům. Buňky tak v podstatě fungují jako "továrny" na šíření viru v lidském těle.

O výzkumu informoval odborný časopis Nature.

Poměrně jednoduchou změnou genetického kódu buňky produkují bílkovinu, kterou virus HIV využívá ke své další reprodukci. Vědcům z univerzit v Cambridge a v Oxfordu se dokonce podařilo pomocí elektronového mikroskopu celou akci pozorovat.

Podle Iana Brierleyho, jednoho z členů vědeckého týmu, nový objev skýtá naději k nalezení nových cest léčení závažného a často smrtelného onemocnění.

Nemoc AIDS zabíjí především v Africe. Na snímku dílna pro lidi nakažené virem HIV v Namibii. | Foto: Zdeněk Bárta

"Další vědci odhalili, že pozastavení změny genetického kódu vede k zastavení reprodukce viru. Tyto závěry značně zvyšují naše povědomí o genových mutacích, podle nichž můžeme vystavět nejrůznější antivirové strategie," dodal Brierley.

Odborníci se domnívají, že poslední objevy ukazují cestu, kudy se bude ubírat boj s HIV v příštích 20 letech. Metoda však není využitelná jen při boji s nemocí, která trápí především africký kontinent. HIV se totiž podobá několik dalších virů, mezi něž se počítá i obávaný SARS.