Vědci uzřeli rekordní výbuch hvězdy na hranici vesmíru

ČTK ČTK
27. 5. 2011 7:17
Jde zřejmě o nejvzdálenější explozi, jakou dosud lidské oko spatřilo
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Reuters

Londýn - Skupina astronomů objevila zřejmě zatím nejvzdálenější explozi, jakou dosud lidské oko spatřilo. Vysoce energetické záření údajně vyslala rozpadající se hvězda, která se nachází na samém okraji viditelného vesmíru. Oznámil to v Londýně jeden z objevitelů exploze Andrew Levan.

Hvězdnou explozi zaznamenaly poprvé družice americké NASA v dubnu roku 2009, ale teprve tento týden se vědcům po vyčerpávajících výpočtech podařilo lokalizovat výbuch do vzdálenosti 13 miliard světelných let. K rozpadu hvězdy tedy došlo v době, kdy vesmír prožíval svá "mladá léta".

NASA ukázala fotky míst tisíce světelných let daleko, prohlédněte si fotogalerii

Astronomové, kteří objev zanedlouho oznámí v časopisu Astrophysical Journal, stanovili s devadesátiprocentní pravděpodobností, že ke sledované explozi došlo 13,11 až 13,16 miliard světelných let od Země.

Někteří vědci objev zpochybňují. Tvrdí, že hvězda vybuchla ve vzdálenosti, o níž dnešní věda nemá moc informací. "Tohle žuchnutí bylo až na hranici, bůhví, co se tam všechno děje," komentoval objev Richard Ellis, profesor astronomie z Kalifornie.

Da Vinciho výstavu v Louvru navštívilo přes milion lidí

Více než milion lidí vidělo velkou výstavu, kterou u příležitosti 500. výročí úmrtí Leonarda da Vinciho uspořádalo pařížské muzeum Louvre. Na poslední podobnou retrospektivu, kterou instituce předloni věnovala francouzskému malíři Eugénovi Delacroixovi, přišlo zhruba o polovinu lidí méně, píše agentura AFP. "Je skvělé, že 500 let po smrti malíř italské renesance nadále tak fascinuje širokou veřejnost," konstatuje ředitel muzea Louvre Jean-Luc Martinez. Podle něj k návštěvnickému rekordu přispělo i to, že Louvre několikrát prodloužil otevírací hodiny do noci. Ty poslední tři byl vstup dokonce zdarma.

Zdroj: AFP/ČTK