Praha - Češi jsou při rozjezdu podnikání opatrní, často začínají při stávajícím zaměstnaní. Vyplývá to z nového průzkumu mezi podnikateli, který si nechal zpracovat mobilní operátor Vodafone.
Téměř každý třetí podnikatel nechtěl v začátcích přijít o jistotu stabilního příjmu ze zaměstnání. Práce také vedle zájmů podnikatele nejčastěji inspirovala při výběru oboru.
Jen 13 procent firem dokázalo najít díru na trhu a nabízet výrobky a služby, které do té doby vůbec nebyly k dispozici, uvádí výsledky průzkumu.
Nadpoloviční většina dotázaných financovala firmu jen z vlastních zdrojů. Pětina zariskovala a vložila do rozjezdu veškerý majetek.
Začátky podnikání považuje většina dotázaných - 70 procent - za těžké. Nejčastěji jim vadí byrokracie, složité zákony a potíže s financováním. Přesto by se podobné procento znovu rozhodlo začít podnikat.
Třetina respondentů uvedla, že i poté, co se jejich firma zavedla, nemají téměř žádný čas na rodinu.
Průzkumu se zúčastnilo 400 majitelů malých a středních firem.
Důvod, proč si Vodafone podobné průzkumy nechává zpracovat je pragmatický: "Začínající podnikatelé jsou z marketingového pohledu velmi perspektivní zákazníci, protože ještě často nejsou uvázáni několikaletými smlouvami u konkurence," říká Filip Hrubý, tiskový mluvčí firmy.
Čtěte dále:
Podnikatelem roku je Tomáš Březina