Praha - Není to ani notebook, ani mobilní telefon, je to něco mezi. Firmě Apple se s ním přesto podařilo pobláznit miliony lidí na celém světě a vytvořit tak zcela nový trh s takzvanými tablety, na němž se postupně snaží vedle firmy Steva Jobse prosadit další konkurenti.
iPad od Applu se začal prodávat na začátku dubna 2010. Jen v první den prodeje se podle oznámení firmy prodalo na 300 tisíc přístrojů, před koncem roku dosáhl celosvětový prodej zrhuba osmi milionů kusů.
Co je to, co lidi na iPadu přitahuje? Jako obvykle u výrobků Applu je to zážitek z používání, domyšlení designu a ovládání do nejmenšího detailu.
V porovnání s klasickým laptopem nebo stolním počítačem je tablet méně výkonný, zato však velmi skladný a lehký. Postrádá klávesnici i myš. K ovládání tabulky s desetipalcovou dotykovou obrazovkou nepotřebuje uživatel už žádné další zařízení, jen ruce. Intuitivním klouzáním prstu po velkém displeji ovládá uživatel celý internet i mail, z virtuální police vytahuje knihy, kterými listuje prstem. iPad má ideální velikost na sledování filmů i "paření" her.
Je tenký pouhých 1,3 centimetru, váží 700 gramů a jeho baterka vydrží až 10 hodin.
Záchrana pro vydavatele novin?
Od nástupu tabletů si mnoho slibují také "krvácející" vydavatelé novin. Vzhledem k tomu, jak pohodlně se v iPadu čtou noviny, ať už na cestách, nebo v posteli, doufají, že by je tyto přístroje mohly zachránit v situaci, kdy prodejnost tištěných vydání klesá a reklamní zisky z internetu nedokážou poskytnout dostatečnou kompenzaci.
Nejrychleji a nejdál zašel jako první australský magnát Rupert Murdoch, který právě ve spolupráci s firmou Apple chce už na začátku roku 2011 začít vydávat první "noviny" určené speciálně pro iPad.
Vydání, které nebude určené ani pro noviny, ani pro internet, bude připravovat početná redakce sídlící v New Yorku. Již na začátku prosince čítala stočlenný kolektiv lidí.
Týdenní poplatek za noviny s prostým názvem Daily by měl být 99 amerických centů (asi 18 korun), což je mnohem méně než cena tištěných novin.
Blíží se příchod mladšího bratra
Češi si doma mohli iPad koupit poprvé na začátku prosince, tedy osm měsíců po světové premiéře.
Přesně rok po uvedení iPadu na trh plánuje firma Apple přijít s novou verzí přístroje: iPad 2. Nový iPad má mít o dva palce menší displej a vestavěnou kameru. Firma tak zareaguje na nástup konkurence, která právě přišla s menšími přístroji, které jsou schopné snímat video.
Nejagilnějším soupeřem Applu na trhu s tablety je Samsung a jeho tablet nazývaný Galaxy. Ten disponuje právě sedmipalcovým displejem a pracuje s operačním systémem Android.