Praha - Čtyři hodiny jízdy - pauza. Přesně toto pravidlo vyvrací nová studie vědců z Tchaj-wanu publikovaná v odborném časopise Physiology and Behaviour, která se zaměřila na pokles pozornosti u řidičů.
Jiun-Ren Hwang provedl na univerzitě v Jhongli jednoduchý test. Posadil třicet řidičů ve věku od 20 do 26 let do simulátoru a poslal je na devadesátiminutovou "projížďku".
Háček byl v tom, že jim vždy po dvou kilometrech měřil reakce: jakmile se jim na obrazovce objevil červený symbol, měli za úkol zmáčknout tlačítko.
Hwang zjistil, že po osmdesáti minutách se reakční doba oproti začátku cesty prodloužila o 0,3 sekundy. To při rychlosti 100 km/h znamená nárůst brzdné dráhy o osm metrů.
Proti opadávání pozornosti je možné se bránit na několika frontách. Pokud jezdíte často a máte problémy s udržením pozornosti, je možná preventivní příprava nebo "technologické pojistky".
Až čtyřikrát víc nehod u nepozorných řidičů
"Vrozenou poruchou pozornosti trpí ve vyspělých zemí každý desátý dospělý. Často se v dětství projevují jako neklidné, až hyperaktivní, nesoustředěné děti. Tito lidé mají o 400 procent vyšší nehodovost než je běžný průměr," říká Jiří Tyl, klinický psycholog a předseda Biofeedback Institutu ČR.
I pozornost je však možné vycvičit nebo posílat. Vedle elektrostimulace se v Česku začaly objevovat i takzvané autotrenažéry. Tato zařízení snímají elektrickou aktivitu mozku a převádějí ji do podoby počítačové hry.
"Hra napodobuje řízení automobilu v provozu. Auto jede při dostatečné koncentraci ve správném směru, při malé pozornosti se hned dostane do protisměru. Míra soustředění ovlivňuje i rychlost," vysvětluje doktor Tyl. Nejmarkantnější zlepšení je podle Tyla patrné u jedinců s těžšími poruchami pozornosti.
Vaše chyby pohlídá auto
Boj s nepozorností řidičů se kromě prevence lidských chyb odehrává i na rovině strojů, respektive automobilů. Firma Lexus například do své vlajkové lodi LS 460 montuje systém PCS, který využívá údaje z radaru a kamer. Kromě toho, že sám zjišťuje případné překážky, kontroluje i řidiče.
To znamená, že neustále sleduje pohyby jeho hlavy ze strany na stranu. Jestliže řidič otočí hlavu ze směru jízdy a před vozem je zjištěna překážka, systém řidiče upozorní. Pokud řidič nezareaguje, systém PCS na okamžik aktivuje brzdy, aby řidiče probral.
Pokud ani to nepomůže a srážka je nevyhnutelná, automobil má mnoho dalších ochranných funkcí, například řidiči utáhne pásy a samočinně aktivuje brzdovou soustavu.
Čtěte také o automobilech budoucnosti:
ČVUT s Toyotou vyvíjejí auto, které vidí | |
Hybrid je první krok ke změně pohonu |