reklama
 
 

Odstranění sesuvu půdy na D8 bude stát stovky milionů

10. 6. 2013 12:45
Nyní je nutné počkat, až se sesuv zastaví, pak je třeba ho odvodnit

Litochovice nad Labem (Litoměřicko) - Odstranění následků sesuvů půdy na rozestavěné dálnici D8 u Litochovic si vyžádá náklady zhruba stovek milionů až miliardy korun. Půda se sesula v noci na 7. června.

Nejdříve je nutné počkat, až se sesuv zastaví, pak je třeba ho odvodnit, sdělil vedoucí Správy oblastních geologů České geologické služby (ČGS) Jan Čurda. V současné době geologové moniturují na místě situaci.

Podle geologů sesuv  Litochovice neohrožuje, ale vedle rozestavěné dálnice poškodil mezi stanicemi Dobkovičky a Radejčín železniční trať spojující Lovosice a Teplice. Škody vznikly i v lomu Dobkovičky.

"Jde o zemní proudový sesuv po rovinné smykové ploše, délky až 470 metrů a šířky do 200 metrů. Podle přerušené kanalizace pod sesuvem lze předpokládat, že smyková plocha probíhá i pod dálničním tělesem," uvádějí geologové o sesuvu ve zprávě.

Čurda se zmínil, že dokud se sesuv nepřestane pohybovat, není do něj možné prakticky jakkoli zasahovat. Podle prvních odhadů se sesulo asi 500 000 metrů krychlových hmoty.

Čelo sesuvu zasáhlo stavbu dálnice D8 na 56. kilometru zhruba v úseku 200 metrů. Od pátku 20:00 do nedělního poledne se posunulo asi o 30 metrů pod dálnici, popisují geologové.

Odborníci nadále monitorují sesuv a měří rychlost pohybu každou hodinu. V sobotu se sesuv pohyboval rychlostí asi metr za hodinu, v neděli se pohyby zpomalily zhruba na dva metry za 12 hodin.

Dá se ale čekat, že se opět zrychlí. "Problémy a zrychlení pohybů lze očekávat v souvislosti s očekávanými vydatnějšími srážkami," upozorňují geologové.

Priorita: zabránit stékající vodě

Podle Čurdy je zatím riskantní se v blízkosti sesuvu pohybovat. Prioritou je zabránit vodě, aby vtékala do sesuvu a bezpečné odvést vodu z jeho tělesa.

"Za tohoto počasí je to komplikované, už vzhledem k velikosti sesuvu nelze zabránit, aby do něj teklo," podotkl.

Dodal, že bude nutné také zabránit rozbředávání čela sesuvu. "Největší chybou by při současné situaci bylo ubírat čelo sesuvu bagry, sesuv by se mohl začít znovu pohybovat," zdůraznil Čurda.

O možných postupech sanace se nyní diskutuje. Mohou spočívat například v postupném odtěžování hmot sesuvu a jejich nahrazování kamennými galeriemi.

"Odstranění následků sesuvu na rozestavěnou dálnici si vyžádá náklady zhruba ve výši stovek milionů až jedné miliardy korun," odhadl Čurda.

autor: ČTK | 10. 6. 2013 12:45

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama

    Ústecký kraj

    reklama
    reklama
    reklama