Válka mezi Prahou a hlídačem Blanky. Šéf IDS mi hrozí, že mě nechá zabít, tvrdí náměstek Krnáčové

Marek Pokorný Marek Pokorný
22. 12. 2015 0:00
Praha odmítla dát firmě Inženýring dopravních staveb (IDS) zakázku na hlídání zkušebního provozu tunelu Blanka. Nová firma ji udělá za zlomek toho, co dosavadní "hlídač". Majitel IDS to neunesl a začal vyhrožovat, říká náměstek primátorky Petr Dolínek. Mluvčí firmy to označil za nesmysl. "Nebudu popírat, že by řekl nějaké ostřejší slovo. Ale smrtí by nevyhrožoval," řekl mluvčí.
Foto: Vojtěch Marek

Praha – V posledních dnech vygradoval spor mezi hlavním městem a společností Inženýring dopravních staveb (IDS), která pro něj dosud řídila výstavbu tunelu Blanka. Město, které je nespokojeno s prací firmy, za jejíhož dozoru se tunel třikrát propadl, jeho cena stoupla o třetinu a výstavba se protáhla o čtyři roky, se rozhodlo dát novou zakázku související s tunelem Blanka firmě VIS.

To vyvolalo ostrou reakci firmy IDS. A její majitel Bohumil Kvasnička dokonce prý kvůli tomu vyhrožoval náměstkovi pražské primátorky Petru Dolínkovi. "Volal mi na sekretariát a řekl, že mě nechá zabít," řekl Dolínek pro Aktuálně.cz.

Dolínek tvrdí, že to bylo právě kvůli nové zakázce na inženýrské činnosti související se zkušebním provozem Blanky. "Bylo to proto, že jsem nechal někoho násobně levněji dodělat jejich práci," uvedl Dolínek. VIS totiž nabídla, že za milion korun zvládne to, za co IDS požadovala zhruba 25 milionů.

Podle informací deníku Aktuálně.cz nebyl Dolínek na magistrátu jediným adresátem výhrůžek – podobné dostal údajně i šéf Odboru strategických investic Karel Prajer.

Dolínek policii výhrůžky nenahlásil

Sám Kvasnička s médii nekomunikuje a odkázal na svého mluvčího Pavla Kočiše. Ten vyhrožování označil za nesmysl. "Nebudu popírat, že by řekl nějaké ostřejší slovo. Ale smrtí by nevyhrožoval," řekl Kočiš. Dolínek si za svým tvrzením stojí. "Po mé sekretářce vzkazoval, že mě zničí a zabije," řekl. Policii to prý nehlásil, přišlo mu to zbytečné. "Ty výhrůžky unesu," řekl.

O zadání zakázky firmě VIS rozhodla rada 1. prosince. A odůvodnila to tím, že IDS dlouhodobě neplní svoji práci. "Společnosti VIS byla oslovena na základě nesoučinnosti ze strany IDS," uvedl v důvodové zprávě pro radu Dolínek. Město IDS vytklo, že firma při své dosavadní práci na tunelu Blanka nepředávala informace o způsobu odstraňování vad, nedostatečně kontrolovala faktury či odmítla opakovaně předat informace pro provedení auditu.

To ale IDS odmítá a tvrdí, že je to pouze záminka. Navíc tvrdí, že na práce na Blance má IDS uzavřenou platnou smlouvu. A bude trvat na jejím proplacení. "Za jednu identickou činnost bude Praha dvakrát platit dvěma společnostem," poukazuje Kočiš. A varuje, že město může přijít o záruky na Blanku, protože nebude jasné, kdo nese odpovědnost za zkušební provoz. To město ale označilo za nesmysl.

Z 95 milionů na půl miliardy

Firmu IDS si město najalo, aby za ně organizovala výstavbu tunelu Blanka. A stejně tak, jako rostla cena Blanky, rostla i cena služeb IDS. V původní smlouvě měla IDS za Blanku dostat 95 milionů korun, tato suma se různými dodatky navýšila na 265 milionů. I tak však nebyla konečná. IDS totiž požadovala dalších 300 milionů korun, a když jí je město odmítlo zaplatit, obrátila se na rozhodčí soud. Ten letos v červenci městu přikázal, aby doplatilo 169 milionů korun. Ani s touto sumou ale není IDS spokojeno a chce nyní další víc než čtvrt miliardy.

Náměstek primátorky Petr Dolínek označil požadavek IDS za nehorázný. „IDS už není relevantní partner pro město. Ta firma už je úplně mimo,“ komentoval. Zda IDS v případě nezaplacení podá žalobu či vyvolá arbitráž, Kočiš neupřesnil.

Blanka byla uvedena do provozu 19. září. Zatím však formálně jen zkušebního, protože podmínka stavebního povolení byla, že bude otevřena až po zprovoznění severní části Pražského okruhu, který je však stále v nedohlednu. Zkušebním provozem tak město tuto podmínku obešlo.

 

Právě se děje

Další zprávy