Tunel Blanka vyjde Prahu nejméně na 36 miliard korun

Domácí ČTK Domácí, ČTK
18. 10. 2011 14:20
Původní částka byla o osm miliard nižší, tunel má být zprovozněn nejpozději v dubnu 2014
Primátor Svoboda v tunelu Blanka
Primátor Svoboda v tunelu Blanka | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Pražský tunel Blanka bude proti původním plánům dražší nejméně o osm miliard. Město zaplatí minimálně 36 miliard korun, řekl po úterním jednání rady primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

Radní pro stavbu stanovili finanční strop 36,9 miliardy korun, částka ale obsahuje miliardovou rozpočtovou rezervu. Minulé vedení města tvrdilo, že tunel bude stát 28 miliard korun.

Radní také rozhodli, že tunelový komplex bude zprovozněn nejpozději v dubnu 2014. Stavba musí být kompletně ukončena do konce roku 2016.

"Je to poprvé, kdy je dohodnuta stropová cena. Nemůže být navyšována bez vědomí a přímého souhlasu primátora nebo prvního náměstka a rady," řekl Svoboda.

Město původně uvádělo, že za tunel zaplatí 28 miliard korun. Nové vedení radnice po svém nástupu zjistilo, že tunel má stát více než 38 miliard. Politici poté slíbili, že se pokusí dohodnout snížení ceny. Podle náměstka primátora Karla Březiny (ČSSD) se podařilo nalézt úspory u dodavatelů stavby i v jejím zadání. Nevznikne proto takzvaný baldachýn na Letné nebo výtvarné ztvárnění výdechů z tunelu.

Březina dodal, že původně uváděná cena nepočítala s valorizací a byla stanovena podle tehdy platné DPH. "To jsou věci, které investor, tedy hlavní město, nemůže ovlivnit," poznamenal.

Radní projednali i analýzy, které si město v minulých měsících zadalo. Mezi ně patří například právní analýza White&Case. Ta upozornila na nedostatky ve smlouvách, fakturách i ceně díla.

Magistrát už dříve uvedl, že analýzu chce využít při vyjednávání s jednotlivými dodavateli a dozorovou společností IDS o celkové ceně a termínu dokončení.

Stavba tunelového komplexu začala již v roce 2007, délka severozápadní části městského okruhu bude téměř 6,4 kilometru. Doplní tak již provozovaných 17 kilometrů okruhu.

Budování od počátku provází množství problémů. Během ražby se tunel třikrát propadl a Metrostav kvůli nehodám dostal od báňského úřadu několik pokut. Místní obyvatelé si také často stěžovali na hluk nebo prašnost ze stavby.

 

Právě se děje

Další zprávy