"Počet velkých plavidel na Vltavě v Praze v posledních letech dramaticky narostl, což není dobrá zpráva. I proto myšlenku plavební komory pro velké výletní lodě v tomto místě nepodporujeme. Preferujeme zde kompromisní řešení určené zejména pro malá plavidla," uvedl mluvčí IPR Marek Vácha.
Nezákonnost je podle IPR dána několika důvody. Podle institutu je povolení vydáno v rozporu s veřejnými zájmy obce a jejích obyvatel, a neopírá se tak o prokazatelný veřejný zájem. Zároveň z něj není zřejmé, co je zásadním důvodem umístění a povolení stavby, proto tak je v případě podání námitek podle IPR takzvaně nepřezkoumatelné.
Rozhodnutí se prý také opírá o nesprávnost a nezákonnost stanoviska magistrátních odborů památkové péče a územního rozvoje. Například památkový odbor posoudil pouze stavbu samotnou, ale už neřešil její dopady na okolí. Podle IPR dojde k degradaci historického centra, bude omezen přístup na řeku nebo zničeny průhledy na Národní divadlo. Lodě také zhorší kvalitu ovzduší.
Dokument zaslal IPR na magistrát. "Vodoprávní úřad nyní zpracuje podaná odvolání a následně je zašle na ministerstvo zemědělství, což je v tomto případě odvolací orgán," uvedl Provazník.
Stavbu loni zamítl stavební úřad Prahy 5, povodí však podle zákona mohlo ještě požádat vodoprávní úřad na magistrátu. Oba úřady spadají pod státní správu a politici na ně nemají mít vliv. Podle rozhodnutí disponovalo povodí závaznými stanovisky magistrátních odborů a dalších institucí, podle kterých je stavba v souladu s pražským územním plánem, památkovou ochranou či hygienickými předpisy. Mimo jiné právě to IPR rozporuje.
Pražští radní před několika týdny přijali usnesení, že se stavbou nesouhlasí, stejně jako předtím radnice Prahy 1 a 5. Praha s radnicemi podepsala memorandum, ve kterém se zavazují, že využijí všechny zákonné prostředky k tomu, aby stavbě zabránily. Státní podnik novou komoru odůvodňuje nedostatečnou kapacitou té stávající a na projektu trvá.
Komora má být 55 metrů dlouhá, 11 metrů široká a má být umístěna na opačné straně Dětského ostrova než ta stávající. V případě, že povodí získá pravomocné povolení, by stavba měla trvat dva až tři roky a podle dokumentace k územnímu rozhodnutí by vyšla na zhruba 530 milionů korun.