Praha - Národní památkový ústav (NPÚ) nepovažuje dokončovanou opravu pražského Karlova mostu za úspěšnou. Vyznačuje se podle něj mnohými závažnými problémy.
Památkáři kritizují nízkou úroveň řemeslné opravy zábradlí, nadměrnou výměnu kamenů nebo nerespektování obecně platných památkových kriterií. Informovala o tom mluvčí NPÚ Zdeňka Kalová. Magistrát s názorem NPÚ nesouhlasí.
V souvislosti se zahájenou kolaudací mostu, která by měla být dokončena ještě v říjnu, NPÚ zpracoval dokument s "popisem všech problematických míst". Ten byl podle Kalové odevzdán investorovi, kterým je pražský magistrát.
"Podkladem pro skutečné 'řešení vad a nedostatků' se však stal jiný elaborát, který akceptoval pouze 25 procent námitek zformulovaných NPÚ," zdůraznila Kalová. "Z těchto důvodů bohužel nemůže NPÚ považovat dokončení této etapy obnovy Karlova mostu za úspěšné," dodala.
Šéf magistrátního odboru památek Jan Kněžínek označil připomínky NPÚ za názorový střet, který trvá od začátku plánování opravy. "Názorové střety" jsou podle něj v případě takto velkých staveb časté. Památkáři prý v průběhu opravy změnili názor na to, jak v ní pokračovat.
NPÚ prý nyní při kolaudaci navrhoval, aby byly některé části znovu rozebrány, na to ale magistrát nepřistoupil. "Snažili jsme se splnit všechny připomínky," poznamenal Kněžínek.
200 milionů, kritika i trestní oznámení
Oprava jedné z nejznámějších českých středověkých památek začala v srpnu 2007. Za tři roky byla zrekonstruována mostovka, most dostal novou hydroizolaci a opraveno bylo zábradlí. Práce s rozpočtem více než 200 milionů se ale dočkaly tvrdé kritiky, padala i trestní oznámení.
.Praha vždy tvrdila, že k zásadním pochybením nedošlo, a připouštěla pouze drobnější provinění
Po právě dokončované opravě by měla následovat třetí fáze, kdy bude zrestaurován plášť mostu. Tato etapa by měla trvat podle Kněžínka 15 až 20 let. Podle NPÚ se ale před jejím zahájením musí kriticky zhodnotit proběhlá oprava.
Karlův most je druhým nejstarším dochovaným kamenným mostem v České republice. Nahradil Juditin most, který strhlo jarní tání roku 1342. Stavbu zahájil císař Karel IV. roku 1357, dostavěn byl na počátku 15. století. Jeho délka je 520 metrů. Až do roku 1879 se jmenoval Kamenný.