Praha - Ministr kultury Jiří Besser vrátil památkářům k přezkoumání památkovou ochranu funkcionalistické budovy Nákladového nádraží Žižkov.
Vyhověl tak odvolání majitele, tedy Českých drah, které se na začátku roku proti rozhodnutí vyhlásit nádraží památkou odvolaly.
Nádraží hrozí likvidace, což u veřejnosti i u části odborníků vyvolalo vlnu odporu. V místě nádraží chce společnost Sekyra Group postavit novou čtvrť a silnici, s níž počítá i návrh územního plánu města.
"V tak dlouhodobém a složitém případu jsem se rozhodl postupovat maximálně obezřetně a respektuji doporučení právníků," uvedl na stránkách ministerstva Besser.
Právníci rozkladové komise ministerstva kultury (MK) podle Bessera podpořili své doporučení zrušit rozhodnutí o prohlášení nádraží za kulturní památku čtyřmi argumenty.
Ministerstvo nemělo k demolici námitky
Za nejsilnější z nich ministr považuje skutečnost, že v prosinci 2009 ministerstvo ve vyjádření ke konceptu nového územního plánu městské části Prahy 3, který obsahoval demolici objektu, nevzneslo zásadní námitky.
"Není přeci možné, aby orgán státní správy na jedné straně neměl námitek k demolici objektu a za pár týdnů jej prohlásil za kulturní památku. Respektive, jak vidíme, tak to možné je, ale právě proto je nutné, aby se na to odbor památkové péče znovu podíval a posoudil případ skutečně komplexně," prohlásil Besser.
Podívejte se, jaké plány mají s nádražím developeři:
Mezi další argumenty patří skutečnost, že podnět k prohlášení objektu za kulturní památku podal Národní památkový ústav (NPÚ) v srpnu 2003, ale MK správní řízení zahájilo až po téměř sedmi letech, což podle ministra "neodpovídá principu dobré správy".
Ministerstvu také vadí, že odborná hodnocení památkových hodnot objektu byla mimo jiné učiněna NPÚ a Klubem Za starou Prahu, tedy subjekty, které sice mají odbornou kvalifikaci, ale prohlášení objektu za kulturní památku je údajně v jejich zájmu.
Nádraží je zatím v režimu předběžné ochrany
Dále byla údajně při rozhodování MK zcela opomenuta oblast práv účastníka nabytých v dobré víře, zejména v souvislosti se zamýšlenými investicemi v dané oblasti.
Také prý nebyla kvalifikovaně řešena problematika budoucího využití a celkové využitelnosti objektu samotného, včetně území, na němž se nachází.
Nákladové nádraží Žižkov zůstává v režimu předběžné ochrany, který objekt chrání před demolicí. Případ se vrací odboru památkové péče MK.
"Neznamená to, že nádraží je tímto odsouzeno k demolici. Ale je třeba zohlednit i fakta, která v tom prvním rozhodování zohledněna nebyla," dodal Besser.
Na pozemcích by měly vyrůst byty pro 15 tisíc lidí
Na pozemcích nádraží mají vzniknout byty asi pro 15 tisíc lidí.
Developeři chtějí vybudovat také kancelářské budovy nebo obchodní plochy. V areálu hodlá stavět skupina Sekyra Group i společnosti Sudop Group a Discovery Group.
V projektových firmách, které projekty na místě nádraží připravují, mají majetkovou účast také České dráhy.
Budova navíc stojí na místě, kudy by podle záměru developerů měla vést Jarovská spojka. Pokud by ale nádraží chránil statut kulturní památky, znemožnilo by to demolici historické budovy a následnou výstavbu.
Občanské sdružení Tady není developerovo upozorňuje, že nádraží je unikátní funkcionalistickou stavbou, která se nesmí stát obětí zájmu developerů. Internetovou petici za zachování nádraží a jeho rekonstrukci podepsaly tisíce lidí.
Prohlédněte si současnou podobu žižkovského nádraží: