Praha - Hlavní město chystá veřejnou architektonickou soutěž, která určí budoucí podobu ostrova Štvanice. Už teď se ale rýsují první návrhy, jak by mohl ostrov vypadat.
Město si v podmínkách soutěže klade dvě základní podmínky. Projekt se musí vejít do cenového rozpětí 450 až 650 milionů korun a musí vyřešit výstavbu dopravního spojení pro chodce a cyklisty.
To by měly podle radní Aleksandry Udženiji, která má revitalizaci na starosti, zajistit lávky vedoucí přes řeku. Jedna z nich by měla propojit ostrov a Karlín.
"Lávky budou na tom projektu zřejmě nejdražší, současně jsou ale téměř nejdůležitější," říká k tomu radní.
Lávka pro pěší a cyklisty, která by vedla z Karlína na Štvanici, se nezvažuje poprvé. Její výstavbu plánovali například majitelé komplexu River Prague City, z projektu ale nakonec sešlo.
"Její přínos jsme shledávali především v propojení zástavby s rekreační zónou Štvanice, která je ideálním místem pro sportovní a volnočasové aktivity nejrůznějšího druhu," uvedla Hana Samuelová ze společnosti Karlín Group.
Po povodních v roce 2002 ale začala platit nová pravidla ohledně výstavby lávek v záplavovém území a projekt se musel přepracovat. "To návrh lávky značně prodražilo a zkomplikovalo dohodu mezi jednotlivými vlastníky projektů River City Prague a městem ohledně případného dělení stavebních nákladů," dodala Samuelová.
Kromě toho, že na Štvanici vyrostou lávky, je již nyní také jasné, že na ostrově se nebude stavět rychlobruslařská dráha, o které magistrát původně uvažoval.
Její cena by totiž byla mnohem vyšší, než kolik je město ochotné na regeneraci ostrova dát. "Navíc by se tam vzhledem k územnímu plánu zřejmě nevešla," dodává Udženija.
Stadion a sportoviště
Konečný vzhled ostrova bude v rukou architektů, radní Udženija ale Aktuálně.cz řekla, že by na ostrově ráda viděla menší stadion, na kterém by se v zimě dalo bruslit, malou říční plovárnu a další sportoviště. "Určitě by tam měla vzniknout i dráha okolo ostrova pro bruslaře a cyklisty," myslí si radní.
Ve hře je také využití Fuksovy kavárny, kde podle radní kromě restaurace mohla vzniknout například síň slávy hokeje nebo tenisu.
Veřejná ideová soutěž se na pražském magistrátu vypisuje poprvé po několika letech. Architekti to vítají, podobné soutěže totiž podle nich přinášejí hezčí a kvalitnější stavby. Radní Udženija navíc plánuje, že soutěžící projekty nechá vystavit, aby se k nim mohli vyjádřit i Pražané.
Takto vypadala legendární Štvanice, podívejte se:
Samotná soutěž bude vyhlášena v průběhu příštího týdne. Poté mají zájemci 90 dní na předložení svých návrhů. Stavět by se mělo začít v příštím roce, rekonstrukce potrvá minimálně dva až tři roky, podle vybraného návrhu.
Změny ale Štvanici čekají už letos. Město chce s co možná nejmenšími náklady vybudovat piknikové zázemí a místa ke grilování, občerstvení a cyklodráhu. Vše by mělo začít fungovat od června.
Ostrov Štvanice čeká na rekonstrukci už několik let, až dosud ho ale spravovali soukromí provozovatelé. Štvanický stadion si pronajímalo sdružení Apex-Club, které ho nechalo tak zchátrat, že musel být na jaře loňského roku stržen.
Další pozemky měla v nájmu společnost Meridianspa, která se zavázala, že ostrov opraví. To se ale nestalo a magistrát proto firmě na konci loňského roku nájemní smlouvu vypověděl.