Praha změní své břehy. Někde se vrátí o 100 let zpět, jinde postaví čtvrť budoucnosti

Kateřina Hlaváčková, Zuzana Zavadilová
20. 8. 2020 10:27
Pražské břehy Vltavy čekají úpravy. Štvanice se má navrátit ke své rekreační tradici a ostrov protne nová lávka do Holešovic. Po dlouhém plánování se obnoví i Pražská tržnice. Nové byty, obchody či park vzniknou na Rohanském ostrově. Největším chystaným projektem je pak nový koncertní sál Vltavské filharmonie. Velkolepé plány hlavního města najdete v přehledu Aktuálně.cz.
Vltavská filharmonie poskytne koncertní sály pro hudbu 20. století i tu současnou.
Vltavská filharmonie poskytne koncertní sály pro hudbu 20. století i tu současnou. | Foto: Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy

Vltavská filharmonie, centrum pražské kultury

O výstavbu nového koncertního sálu usiluje Praha už mnoho let. Jako nejvhodnější bylo nakonec vybráno místo u stanice metra Vltavská na levé straně řeky. "Zvažováno bylo i území u ministerstva průmyslu a obchodu na druhé straně řeky, mělo by být totiž levnější. Proti ale hovořila velká vzdálenost od veřejné dopravy," uvedl náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček (Spojené síly pro Prahu). 

Příprava prostoru bude stát okolo tří až čtyř miliard korun, samotná stavba pak asi pět miliard. Podle Hlaváčka jsou pro novou budovu filharmonie důležité především dokonalá akustika či ekonomická udržitelnost. Měla by také akcentovat město a stát se součástí kultury.

"V Rudolfinu a Obecním domě se výborně hraje hudba 19. století. Akusticky i dispozičně se tam ale těžko hraje ta současná a z 20. století," dodal Hlaváček, podle nějž se pak takové koncerty musí odehrát v Doxu, který má menší sál. 

Případná stavba nového sálu však nenaruší tamní dopravu. Podle ředitele IPR Ondřeje Boháče nebude přehrazovat ani magistrálu. "Sjezd z Hlávkova mostu bude stejný. Bude se regulovat křižovatka na druhé straně, ale to kvůli dopravnímu řešení v okolí nádraží Praha-Bubny," uvedl Boháč s tím, že dopravní zátěž podle něj zůstane stejná. 

Kromě magistrály zůstane na Vltavské i stávající stanice metra. Tomu však podle Boháče stavba koncertní síně i pomůže. "Dopravní podnik se při každých povodních děsí, stanice Vltavská je totiž velmi mělce uložena. Budovou filharmonie ale stanici metra zatížíme," dodal Boháč. 

U budoucího koncertního sálu tak bude dostupná stanice metra, tramvaje i zastávka vlaku na letiště. "Předpokládáme, že stejně jako v Rudolfinu lidé využívají veřejnou dopravu, když si třeba chtějí dát skleničku a pak jet zpět domů," uvedl Hlaváček.

 

Právě se děje

Další zprávy