Končící vedení radnice zároveň požaduje, aby koloběžky nebylo možné zanechat na celém území první městské části tak, jak to nyní funguje v Praze 2. V úterý o tom informovala mluvčí městské části Veronika Blažková. Pohyb koloběžek po centru města provází kritika kvůli jízdě jejích uživatelů po chodnících, na které koloběžky nepatří.
Pražský magistrát sdílené dopravní prostředky podporuje a s jejich poskytovateli podepsal memorandum, ve kterém se firmy zavázaly zajistit dodržování legislativy. To se v případě koloběžek ukázalo jako problém, protože jejich uživatelé často jezdí po chodníku. Praha 2 kritizovala také to, že lidé koloběžky nechávají stát na chodnících, kde překážejí.
Firma v reakci na kritiku uvedla, že se bude snažit své klienty instruovat a poučit o pravidlech bezpečné jízdy. Společnost zároveň prostřednictvím aplikace, kterou se koloběžky zamykají a odemykají, zakázala jejich odstavení v druhé městské části. Provozní manažer společnosti Ondřej Široký dále v prohlášení uvedl, že společnost jedná s většinou městských částí, kde je služba dostupná.
Podle Blažkové s Prahou 1 nikdo nejednal a o rozmístění elektrokoloběžek provozovatel neinformoval radnici ani městskou policii. Už to je porušení memoranda s magistrátem, dodala. Podle končící rady první městské části koloběžky nesplňují podmínky pro provoz na komunikacích a jejich uživatelé nedodržují pravidla pro jízdu ani odstavování.
Praha 1 proto požaduje, aby magistrát vymáhal podmínky memoranda, firma začala jednat s radnicí, městští strážníci uživatele lépe kontrolovali a společnost podobně jako v Praze 2 zakázala odstavení koloběžek na území první městské části.
Lidé nyní mohou některou ze stovek koloběžek Lime najít v širším centru města. S pomocí mobilní aplikace si ji může kdokoliv zapůjčit a zanechat tam, kam dojede. Za zapůjčení se platí 25 korun a poté dvě koruny za každou minutu. Maximální rychlost je zhruba 25 kilometrů za hodinu, o nabíjení koloběžek se starají "nabíječi", kterým firma platí za každé nabití.
Americký startup Lime vznikl v Kalifornii v lednu 2017. Působil hlavně ve Spojených státech, nyní expanduje i do Evropy. Před Prahou firma svoji službu spustila například v Paříži, ve Vídni, v Berlíně či v Madridu.
V Praze funguje i služba sdílených kol Rekola či carsharingové služby Car4way a Revolt. O provozování elektrických koloběžek v Praze projevila zájem i estonská firma Taxify, která v ČR řeší právní spory ohledně provozu alternativní taxislužby.