Pardubice - Veřejnou dopravu na některých místech Pardubického kraje by mohly zajišťovat mikrobusy provozovatelů taxislužby. Kraj tak chce snížit náklady na dopravu v místech, kam jezdí jen málo cestujících.
Plán na zavedení mikrobusů v úterý představil Vladimír Záleský, jednatel společnosti Oredo, která je organizátorem regionální dopravy v Pardubickém a Královéhradeckém kraji.
Mikrobusy by mohly jezdit například na trase ze Svitav na Brněnec. Lidé by se po desáté hodině večerní jinak neměli jak dostat k odpolední směny. "Odvézt lidi musíme, ale vypravovat pro ně autobus by bylo ekonomicky nepřijatelné," uvedl krajský radní pro dopravu Jan Tichý (ČSSD).
Cena jízdného na těchto linkách by zůstala stejná jako doposud. Náklady by dopravci kompenzovalo hejtmanství jako objednatel veřejné dopravy. Přeprava by byla na zavolání podobně jako taxi," řekl Záleský. V jízdním řádu by spoje zapsané nebyly, jak by vše v praxi fungovalo ale zatím není jasné.
Místo vlaků autobusy
Pardubický kraj letos také začal s úpravami veřejné dopravy. Místo některých nevytížených vlakových spojů budou jezdit autobusy, případně menší takzvané radiobusy. Ty budou jezdit na telefonickou objednávku den předem a budou zaneseny v jízdním řádu. Ušetřené peníze za nákladnou železniční přepravu kraj investuje do rozšíření autobusových spojů. Přibývat by měly i víkendové linky.
Hejtmanství a z menší části i stát doplácí ročně na veřejnou dopravu zhruba tři čtvrtě miliardy korun, z toho na vlaky připadá 445 milionů, na autobusy 306 milionů korun. Na jeden kilometr osobní železniční dopravy doplácí Pardubický kraj Českým drahám zhruba 92 korun. Autobusovým dopravcům poté přispívá na objednané spoje 18 korun na ujetý kilometr.