Křižovatka v Opatovicích nebude, Bárta radši obchvaty

Zuzana Hronová ČTK Zuzana Hronová, ČTK
17. 9. 2010 20:05
Třetí patro obří křižovatky, na níž měla navazovat silnice R 35, se stavět nebude
Ministr dopravy Vít Bárta, hejtman Pardubického kraje Radko Martínek, náměstek hejtmana pro dopravu a investice Jsn Tichý.
Ministr dopravy Vít Bárta, hejtman Pardubického kraje Radko Martínek, náměstek hejtmana pro dopravu a investice Jsn Tichý. | Foto: Zuzana Hronová

Pardubice - Třetí patro obří křižovatky v Opatovicích nad Labem u Pardubic, na kterou má navázat rychlostní komunikace R 35, se stavět nebude.

V Pardubickém kraji, stejně jako v jiných regionech, mají přednost stavby obchvatů. Krajská skupina určí priority, podle nichž se bude ministerstvo dopravy rozhodovat. Při dnešní návštěvě kraje to dnes řekl ministr dopravy Vít Bárta (VV).

Podle Bárty by v budoucnu mohla třetí patro křižovatky postavit soukromá firma. Před několika týdny se začalo stavět, ale asi po měsíci Bárta tuto stavbu společně s jinými silnicemi v Česku zastavil.

"Peníze, které jsou teoreticky určeny na třetí patro křižovatky, je lepší použít na konkrétní obchvaty obcí a měst, které budou mnohem více sloužit lidem než to třetí patro," řekl Bárta.

Na tuto ministrovu repliku hejtman Pardubického kraje Radko Martínek (ČSSD) sarkasticky poznamenal: "Doufám, že to budou obce a města Pardubického kraje..."

Kromě obchvatů je prioritou i R35

Náměstek ministra Ivo Toman (ODS) podotkl, že zastavení dostavby křižovatky v Opatovicích "není konec světa". V příštím roce by stát měl vyčlenit peníze na výkupy pozemků pro R 35 směrem na Vysoké Mýto.

Náměstek ministra dopravy Ivo Toman (ODS). Vedle něj poslankyně za Věci veřejné a náměstkyně pardubického primátora Štěpánka Fraňková.
Náměstek ministra dopravy Ivo Toman (ODS). Vedle něj poslankyně za Věci veřejné a náměstkyně pardubického primátora Štěpánka Fraňková. | Foto: Zuzana Hronová

"Pro nás je to klíčové a pan ministr to tady potvrdil. Co se týká obchvatů, tak prioritu určitě má Trojice u Parama v Pardubicích a obchvat Chrudimi. Udělám všechno pro to, abychom ze všech možných kritérií spravedlivě a férově vybrali a podle toho, kolik bude peněz, postupně postavili," řekl Toman, shodou okolností někdejší zmocněnec vlády pro liniovou výstavbu rychlostní silnice R 35 a dálnice D11 a někdejší hejtman Pardubického kraje.

"Nad rámec obchvatů je absolutní shoda v tom, že výstavba páteřní komunikace mezi Čechami a Moravou vedle D1 v podobě komunikace R35 je naprosto klíčovou stavbou," potvrdil ministr Bárta a dodal, že stavět by chtěl co nejdříve.

Hejtman Martínek je po pátečním jednání uspokojen jen částečně. Konkrétních slibů se nedočkal, řekl.

Zopakoval, že prioritou kraje jsou samozřejmě obchvaty, ale i stavby R 35 a R 43 a zároveň dokončení splavnění Labe a modernější železniční spojení mezi Hradcem Králové a Pardubicemi.

Další úkol ministra: Vytěsnit nákladní silniční dopravu

Splavněním Labe se bude ministerstvo zabývat, železniční trať mezi krajskými městy bude muset počkat.

Náměstek pardubického hejtmana Jan Tichý ukazuje ministru Bártovi, jak podle něj umí kraj (narozdíl od ministerstva dopravy) provádět úspory na dopravních stavbách: 29,38% vs. 2,60%.
Náměstek pardubického hejtmana Jan Tichý ukazuje ministru Bártovi, jak podle něj umí kraj (narozdíl od ministerstva dopravy) provádět úspory na dopravních stavbách: 29,38% vs. 2,60%. | Foto: Zuzana Hronová

"Bavili jsme se i o vodních cestách. Chceme dostat nákladní silniční dopravu na železnice a na vodu. Je to stejné řešení pro české občany jako vlastní obchvaty, protože nákladní silniční doprava je to, co ohrožuje maminky s kočárky či seniory. Omezit ji, je naší prioritou," uvedl k labské otázce Vít Bárta.

Podle ředitele Správy železniční dopravní cesty Jana Komárka Bárta v současném plánu se zdvoukolejněním trati Stéblová - Opatovice nad Labem nepočítá. Pro případ, že by se ale peníze nalezly, prodloužila SŽDC platnost územního rozhodnutí. Na modernizaci trati v Ústí nad Orlicí by peníze být měly, podotkl Komárek.

Náměstek hejtmana pro dopravu a investice Jan Tichý (ČSSD) k nedostatku peněz na klíčové stavby namítl, že kdyby se na celostátním měřítku šetřilo tak jako na úrovni kraje, nemuselo by se tolik staveb škrtat.

"Ale pan ministr nás ujistil, že bude šetřit a konsolidovat, neboť ten rozdíl mezi 30 procenty úspor v kraji a 2,5 procenty na ministerstvu dopravy je opravdu velký."

 

Právě se děje

Další zprávy