SMS jízdenky má i Olomouc, jediná ale tají výši provize

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
30. 9. 2012 9:22
Mobilní lístek není příliš výhodný, vyjde o třetinu dráž než papírová jízdenka
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Thinkstock

Olomouc - Olomouc má za sebou první měsíc, kdy v hromadné dopravě funguje SMS jízdenka. Radost cestujících z nové služby ale může kazit skutečnost, že nevědí, na kolik jejich dopravní podnik SMS jízdenky přijdou.

Olomouc je totiž jediným českým městem, které odmítá sdělit, jakou provizi z jízdenek platí. A to i přesto, že si Aktuálně.cz výši provize vyžádalo na základě zákona o svobodném přístupu k informacím.

"Tyto informace jsou předmětem obchodního tajemství," odpovídá na každou otázku ohledně podmínek smlouvy tisková mluvčí podniku.

Zakázku na provoz SMS jízdenek v Olomouci získala firma Direct Pay. Ta podobné služby poskytuje i v jiných městech, tam ale výše provize tajemství není. V Liberci firma inkasuje 25 % z každé jízdenky, v Plzni, kde službu poskytuje společně se společnostmi Crowsnest a Erika si bere 21,8 %.

Zakázka musí být menší než deset milionů, protože dopravní podnik se při soutěži neřídil zákonem o veřejných zakázkách s odůvodněním, že nedosahuje zákonem stanoveného limitu. Ten je právě 10 milionů.

Soutěže se účastnily 4 firmy - Materna, Airtoy, Direct Pay a společnost Erika. Jak ale dopravní podnik uvádí na svých stránkách: "Dodavatelem systému SMS jízdenek je společnost DIRECT pay, s.r.o. s technickou podporou společnosti Erika, a.s."

Erika se tedy tendru zúčastnila coby hlavní dodavatel i subdodavatel. Kdyby se na soutěž vztahoval zákon, podobná věc by se stát nemohla. V čem byla smlouva s Erikou jako subdodavatelem a Directem jako prostředníkem výhodnější než kontrakt přímo s Erikou, je opět předmětem obchodního tajemství.

Olomoučtí cestující si také za SMS jízdenku v porovnání s papírovou připlatí téměř nejvíc v republice. 40minutová papírová jízdenka přijde na 14 korun, SMS jízdenka prodloužená o 10 minut stojí 18. To je o 29 % více.

Například v Ostravě, jejíž SMS jízdenka je také oproti papírové prodloužená o deset minut, stojí jen o 13 % víc. V Liberci přijde SMS jízdenka o 22 % dráž, je ale delší hned o dvacet minut. V Praze a Ústí nad Labem je cena SMS i papírové jízdenky stejná.

Hůř jsou na tom jen cestující v Českých Budějovicích, kde je cena SMS jízdenky přímo astronomická. Za jízdenku prodlouženou o deset minut se platí o 92 % více než za papírovou.

 

Právě se děje

Další zprávy