Ostrava - Moravskoslezský kraj chystá s využitím evropských dotací další opravy silnic druhých a třetích tříd včetně poškozených mostů.
Krajští zastupitelé ve čtvrtek rozhodli o renovaci tří mostů a zhruba 16 kilometrů silnic za více než 186 milionů korun. Kromě těchto projektů jsou připraveny další opravy za přibližně 329 milionů korun, o nichž zastupitelé rozhodnou v září.
Zastupitelé se v neobvyklém letním termínu sešli proto, aby bylo možné včas vyčerpat evropské peníze.
Region před časem získal navíc zhruba 800 milionů korun z jiných chybně čerpaných operačních programů a na využití peněz je čas jen do roku 2015, část z těchto prostředků směřuje právě do dopravy.
Schvalovali náročnější projekty
"V této chvíli jsme schvalovali ty náročnější projekty, kde jsou přemostění či opěrné zdi a je tam potřeba více než jedna stavební sezona," řekl novinářům hejtman Miroslav Novák (ČSSD).
Moravskoslezský kraj vlastní silniční síť o délce 2713,4 kilometru s 1111 mosty, asi čtvrtina těchto komunikací potřebuje opravit.
Hejtman připomněl, že po navýšení prostředků jsou v Regionálním operačním programu Moravskoslezsko k dispozici ještě zhruba tři miliardy korun.
"Máme jasný plán na investování těchto prostředků a dostatek dobrých projektů. Jde zejména o rekonstrukce silnic, projekty v oblasti sociálních služeb, modernizace nemocnic a škol," doplnil Novák, podle něhož se kraji evropské peníze daří čerpat.
Podobný názor má i David Sventek (ODS), opoziční zastupitel a ředitel Úřadu Regionální rady Moravskoslezsko, která za čerpání dotací z EU odpovídá.
"Vrací se nám to, že jsme před šesti lety dobře naplánovali, kolik který rok vyčerpáme a proplatíme, abychom splnili pravidla nastavená Evropskou komisí. Abychom splnili limity v roce 2015, musíme začít s projekty letos. Musí se stihnout vysoutěžit a realizovat, aby se mohly v tom roce 2015 proplatit," podotkl Sventek.
Regionální rada Moravskoslezsko v letech 2007 až 2013 zodpovídá za uplatnění bezmála 20 miliard korun z evropských fondů určených na rozvoj kraje.
Doposud podpořila přes 750 projektů dopravní infrastruktury, veřejných služeb, rozvoje měst a venkova, cestovního ruchu nebo regenerace brownfields.
Právě Moravskoslezský kraj patří k významným příjemcům dotací a čerpá zhruba třetinu z celého finančního objemu.