Otín (Jindřichohradecko) - Německou stíhačku z druhé světové války našli historici v Otíně na Jindřichohradecku.
Díky práci studenta, který pomohl objekt lokalizovat, vyzvedli v pondělí ze země torzo letounu Fw-190 Focke Wulf, který se zřítil v srpnu 1944 během letecké bitvy americké letky a německé Luftwaffe. Za kniplem tehdy seděl Hubert Engst, stíhací eso.
Informaci přinesla jako první Česká televize (ČT).
Klub historie letectví letadlo v Otíně hledal už dvacet let. Nedávno po něm začali pátrat také Ivo a Jiří Šaškovi z Prahy.
S nálezem pomohla pamětnice
Šaškovým se podařilo vypátrat pamětnici Jiřinu Károvou, které havarovaný stroj ukázali kamarádi, když jí bylo šest let. Místo, kde hledat, tedy určila téměř přesně.
Vědci pod vedením Vladislava Buriana z Muzea Jindřichohradecka požádali o pomoc archeologického technika Antonína Majera z Volyně.
"Smekám před ním klobouk, protože se mu podařilo přesně označit místo, kde se letadlo nachází. Určil také, že stroj k zemi padal po úhlem 45 stupňů, což potvrdil i výzkum," řekl Burian deníku Aktuálně.cz.
Tým odborníků na odhalení torza stroje pracoval 12 hodin. Letadlo je mimořádně zachovalé. Našla se podvozková noha, list vrtule, v hloubce sedmi metrů odkryli historikové blok motoru, poničenou kabinu se sedačkou, letecké kulomety a kanóny, uvedla televize.
Letadlo z největší bitvy nad Čechy
"Je to patrně největší letadlo, které se dochovalo z jedné z největších leteckých bitev nad Českem," řekl ČT ředitel Muzea Jindřichohradecka Jaroslav Pikal. Odkrývání trosek letadla probíhalo v naprostém utajení, historici je posléze odvezli a ukryli ve střeženém objektu.
"Letadlo se od pondělka konzervuje," uvedl Burian. Práce budou odborníkům trvat několik týdnů. Veřejnosti se letoun představí 11. 11. 2011 při zahájení stálé expozice Bitva nad Jindřichohradeckem v místním muzeu.
Pracovníci muzea nyní čistí vodou nebo pomocí roztoku sody části letadla, které leželo téměř 70 let v hloubce pět metrů pod zemí. Některé kusy zůstávají i přes tak dlouhou dobu v zachovalé podobě. Letadlo se totiž zřítilo do míst, kde je jílovitá půda.
"A ta vytvořila spolu s benzinem a olejem, které z motoru a nádrží vytekly, takovou kapsu, která stroj chránila," řekl jeden z pracovníků muzea Tomáš Fedra.
Z kulometu by se dalo střílet
Na součástech jsou tak vidět výrobní čísla i data, kdy jednotlivé díly vznikly. "Tím je ten náš nález velmi cenný. Díky těmto údajům se dá s přesností dohledat, o jaké letadlo se jednalo," řekl Burian.
Fedru třeba překvapil stav jednoho z kulometů, kterým byla vybavena kabina. "Troufám si říct, že kdyby nebyl tvarově tak zdeformovaný, dalo by se z něj i dneska střílet, protože mechanika není poškozena," uvedl.
Letecká bitva se na Jindřichohradecku odehrála 24. srpna 1944. Američtí letci se tehdy snažili zlikvidovat rafinerii a vojenské letiště v Pardubicích a chemickou továrnu Vacuum Oil Compeny v Kolíně.
Pod zemí je ještě jedno torzo
Během bitvy sestřelili i letadlo Focke-Wulf, které pilotoval známý Hubert Engst, který z hořícího letounu vyskočil a zachránil se.
"Hubert Engst byl známé stíhací eso a byl patrně vůbec jediným pilotem této eskadry, který bojoval v této skupině vlastně téměř celou válku," řekl ČT student Jiří Šašek, jenž s vyzvednutím letadla historikům pomohl. Listopadové expozice se možná zúčastní i Engstův syn Wolfgang.
Podle historiků se na Jindřichohradecku nachází pod zemí ještě torzo jednoho sestřeleného letadla. Zbytky většiny strojů, které se nad územím tehdejšího protektorátu zřítily, však mířily zpátky do výroby.
Němci z nich ke konci války, kdy měli nouzi o materiál, dělali zbraně nebo munici. "Ale některé letouny uvízly tak hluboko, že by pro Němce bylo příliš pracné je vyzvedávat. A to byl případ i letounu Fw-190 Focke Wulf," uvedl Burian.