České Budějovice - Dvě firmy podaly žalobu na Jihočeský kraj, který na žádost Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vyhlásil kvůli výstavbě dálnice D3 stavební uzávěru, aby v koridoru plánované komunikace nevznikaly žádné další stavby.
Žalující si stěžují, že kraj jim tímto brání v možném rozvoji. Stavební uzávěra se týká obchvatu Českých Budějovic. Hejtman Jiří Zimola (ČSSD) v pondělí řekl, že kraj ji vyhlásil kvůli snadnější výstavbě D3.
"My jsme uzávěru udělali kvůli tomu, aby nevznikaly žádné možné problémy a obchvat mohl být co nejdříve postaven," uvedl Zimola. Podle něj má uzávěra čelit například možným problémům spojeným s výstavbou objektů v blízkosti dálnice.
Takové potíže nyní řeší v Táboře, kde před lety vzniklo motocentrum, které může přijít o přístupovou cestu k D3. Na ni dostali majitelé jen dočasné stavební povolení. Provozovatelé objektu nyní žádají trvalý vjezd ke své nemovitosti a uvažují o podání žaloby na ŘSD.
Zimola doufá, že kraj v soudním sporu uspěje. "Věřím, že to tak dopadne a obchvat Českých Budějovic se začne brzy stavět. Je to pro dopravní situaci v krajském městě velmi důležitá komunikace," uvedl hejtman.
Stavba obchvatu bude stát 11 miliard
Stavba obchvatu by měla začít v roce 2016 a její odhadované náklady činí 11 miliard korun.
Stavba dálnice D3, po níž obchvat povede, představuje dlouhodobý problém. První úsek byl otevřen před 20 lety. Komunikace má v budoucnosti spojovat Prahu s rakouskými hranicemi a měřit přibližně 180 kilometrů.
Zatímco rakouská strana je připravena na napojení této dálnice, D3 v České republice vede jen mezi Meznem a Veselím nad Lužnicím v celkové délce 42 kilometrů. Další úseky v Jihočeském kraji se staví, ve středních Čechách však budování dálnice komplikují nejasnosti.
Kraj tam chce podat Nejvyššímu soudu kasační stížnost proti rozhodnutí krajského soudu, který zrušil návrh středočeského úseku dálnice.