Nepřetržitá blokáda na celkem čtyřech hraničních přechodech mezi Polskem a Ukrajinou začala v pondělí a je pokračováním protestu, v jehož důsledku uvázlo na několik dní více než tisíc nákladních vozidel v kilometrových kolonách. Polští řidiči kamionů si stěžují, že ztrácejí zakázky ve prospěch ukrajinských společností, které za své služby nabízejí nižší ceny a které převážejí zboží v rámci EU, a nikoli pouze mezi blokem a Ukrajinou. Hranici s Ukrajinou pro nákladní dopravu blokuje od pátku také Slovensko.
Podle ukrajinské pohraniční služby se otevře hraniční přechod Uhryniv-Dolhobyczów. "Od 4. prosince 2023 od 01:00 hodin bude povolen průjezd prázdných těžkých vozidel s celkovou přípustnou hmotností vyšší než 7,5 tuny (…) z Ukrajiny do Polska," uvedla ukrajinská pohraniční služba na komunikační platformě Telegram.
Jedná se podle ní o "první bod na seznamu opatření, která jsou prováděna s cílem odblokovat hranice, snížit fronty a zvýšit kapacitu ukrajinsko-polské hranice".
Ukrajinský ministra infrastruktury Oleksandr Kubrakov uvedl, že toto rozhodnutí bylo přijato "po dlouhých jednáních" s polskou stranou. Varšava se ke sdělení Kyjeva zatím nevyjádřila, ale náměstek polského ministra vnitra Bartosz Grodecki v sobotu uvedl, že nabídl Ukrajině otevření této "nové trasy". Předchozí nejméně dvě kola jednání mezi Kyjevem, Varšavou a autodopravci ztroskotala, připomíná agentura AFP.
Blokáda na hlavních hraničních přechodech s Polskem, která začala počátkem listopadu, představuje velký hospodářský problém pro Ukrajinu. Silniční doprava pro ni nabyla na důležitosti s ohledem na ztížený vývoz jejích produktů po moři v důsledku ruské invaze.
Na konci listopadu evropská komisařka pro dopravu Adina Valeanová odsoudila "nedostatečnou angažovanost" polských orgánů při hledání řešení blokády.