New York - Společnosti SABMiller a Molson Coors spojí své síly na americkém trhu. Bojují nejen s gigantem Anheuser-Busch, ale i s měnící se chutí zákazníků.
Firmy budou společně v USA vykazovat tržby 6,6 miliardy dolarů a pokryjí třicet procent trhu. Přesto jedničce, tedy Anheuseru, zůstane stále téměř polovina.
Největší americké pivovarnické firmy se navíc potýkají s měnícími se návyky zákazníků. Ti dávají stále více přednost pivům od malých, domácích pivovarů, dováženým značkám, vínům či tvrdému alkoholu.
"Tahle transakce byla vedena změnami v segmentu alkoholických nápojů a piva, kterými jsme nyní svědky," uvádí Pete Coors, který se stane šéfem nově vzniklé firmy.
Chuť na pivo klesá
Letos se v USA zřejmě prodá jen o 1,5 procenta piva víc, než loni, uvádí Beer Institute.
A tak firmy hledají cesty, jak ušetřit. Spojením získá SABMiller a Molson Coors roční úsporu ve výši půl miliardy dolarů.
Informace o spojení okamžitě poslaly akcie obou firem strmě nahoru. Coors si na newyorské burze polepšila o deset procent, SAB v Londýně dokonce o čtrnáct procent.
Obchod ještě ale bude muset projít procesem schválení ze strany antimonopolních úřadů. Zároveň zřejmě popožene Anheuser-Busch, aby urychlil plánované fúze ve světě.
Boj o světový podíl
Celosvětově je totiž trojkou dle tržní kapitalizace. Lépe je na tom InBev a SABMiller.
SAB, původem jihoafrická firma, za poslední dekádu rychle posílila svoji pozici ve světě. Přispěly k tomu především akvizice a nákupy pivovarů v Číně, východní Evropě a Latinské Americe.
V roce 2002 se spojila s Miller Brewery, přesto americký trh bylo slabým místem.
Dle nové dohody získá SABMiller 58 procent akcií a Molson Coors zbylých 42. Přesto hlasovací práva budou rozdělena napůl mezi obě firmy.