Obrazem: Nákladové nádraží Žižkov se po letech úpadku promění v novou městskou čtvrť

Obrazem: Nákladové nádraží Žižkov se po letech úpadku promění v novou městskou čtvrť
Prostor v posledních letech sloužil různým aktivitám.
1937: Skladišťní budovy byly z důvodu protipožární ochrany rozděleny výtahovými šachtami, jejichž vertikály zvýrazňují prosklená schodiště. Horizontalitu objektu zase podporují úzká dělená okna samotných skladů a vysoká obslužná rampa obložená kabřincem a před deštěm chráněná prosklenými stříškami.
Vizualizace vstupu do rozsáhlého parku umístěného uprostřed jednotlivých částí projektu Rezidence Nádraží Žižkov. Nyní se na místě nachází zástavba umístěná v blízkosti nynější autobusové zastávky Olgy Havlové v Malešické ulici.
1936: Nakládání zboží do vlaku. Nákladové nádraží Žižkov sloužilo primárně k dopravě a uskladnění potravin. Pro překládku zboží z vlaků sloužil prostřední perón, napojený na systém nákladních výtahů a lávek ke skladištím. Skladištní suterény se využívaly jako chladírny ovoce, zeleniny, másla a vajec, ale rovněž vína a likérů. A vyráběl se zde i led. Přes počáteční nedůvěru potenciálních zájemců byla všechna skladiště do podzimu 1936 obsazena. Zobrazit 42 fotografií
Foto: Sekyra Group
Tereza Patočková Tereza Patočková
Aktualizováno 26. 9. 2021 14:47
Nákladové nádraží Žižkov v Praze už dlouhé roky neplní svou původní funkci. Přestože na něm v posledních letech probíhaly různé aktivity, jako například bleší trhy či nárazové kulturní akce, velká část areálu ležela ladem. Podívejte se, jak kdysi klíčové zásobovací nádraží vypadalo dříve a jaké plány s ním mají developeři.

"Revitalizace brownfieldů je pro Prahu klíčová. Nákladové nádraží skýtá velký potenciál nové obytné čtvrti. Kromě tisíců nových bytů zde vznikne řada parků, pěší promenáda a díky novému využití historické budovy i kulturní centrum," komentuje lokalitu náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček.

Rozvoji brownfieldu dříve bránila stavební uzávěra, kterou vymezil územní plán z roku 1999. Uzávěra však nyní padla a na nádraží se začne stavět. V budoucnosti by zde mohla vzniknout moderní městská čtvrť nabízející až 11 tisíc nových bytů a domov pro 23 tisíc lidí, 1170 povrchových parkovacích míst, obchody, základní i mateřské školy. Plánuje se také park s pěší promenádou a cyklostezkou ve stopě bývalých železničních kolejí, jeho podoba by měla vzejít z architektonické soutěže.

Nákladové nádraží Žižkov je jedním ze tří nákladových nádraží, která dříve zásobovala centrum Prahy a jeho průmyslové areály. Jeho historii, současnost, ale i velký potenciál proměny v plnohodnotnou městskou čtvrť představuje Centrum architektury a městského plánování ve Vyšehradské ulici v Praze na výstavě "Žižkovské nádraží: druhý život?".

 

Právě se děje

Další zprávy