Internetové bankovnictví nepoužívá třetina Čechů. Zájem už neroste, zjistil průzkum

pk pk
14. 8. 2018 17:35
Strmý nárůst naopak zaznamenává mobilní bankovnictví. Průzkum také zjistil, že debetní kartu vlastní 81 procent lidí.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Praha - Internetové bankovnictví v Česku využívají zhruba dvě třetiny lidí, jejich počet se v posledních třech letech už nezvyšuje. Zatímco v roce 2012 využívalo internetové bankovnictví 48 procent lidí, v roce 2015 jich bylo už 67 procent a letos v březnu 65 procent. Vyplývá to z průzkumu společnosti GfK.

Strmý nárůst naopak zaznamenává mobilní bankovnictví. V roce 2012 jej využívala jen dvě procenta lidí, letos v březnu je to už 16 procent. "Vyšší využívání této formy obsluhy či kontroly svého účtu zaznamenáváme mezi mladšími lidmi a ve skupinách obyvatel s vyšším vzděláním a příjmem," říká Kristina Hanušová z agentury GfK.

"Vzhledem k rostoucímu počtu uživatelů smartphonů a také díky tomu, že již dospěla či dospívá generace je narozená do "digitální reality", je tento vývoj pochopitelný. Původní strach z využívání mobilních telefonů pro správu financí byl odsunut do pozadí uživatelskou přívětivostí této možnosti, která je důležitá zejména pro nejmladší generaci," dodává Hanušová.

Průzkum také ukázal, že debetní kartu momentálně vlastní 81 procent lidí. Také jejich podíl už neroste tak výrazně jako dřív. Už v roce 2012 využívalo debetní kartu 74 procent lidí. Zvyšuje se ale zastoupení bezkontaktních karet: Zatímco v roce 2014 je mělo 39 procent lidí, letos už 69 procent.

Využívání kreditních karet se dlouhodobě, jen s malými meziročními výkyvy, pohybuje okolo 15 procent. Nejčastěji je mají lidé mezi 30 a 49 lety. V této věkové skupině je více než 20 procent jejich uživatelů, zatímco z lidí pod 30 let je využívá jen každý desátý.

Průzkum GfK je součástí studie FMDS. Sběr dat probíhá na vzorku minimálně 1000 respondentů metodou osobního rozhovoru na reprezentativním vzorku populace ve věku od 15 do 79 let.

Už dříve zveřejněný květnový průzkum agentury SC&C pro Českou bankovní asociaci mezi tisícovkou respondentů zjistil, že pouze necelá pětina klientů (18 procent) klientů tuzemských bank nepoužívá žádný elektronický přístup ke svému účtu. Mezi lidmi staršími 60 let jich je více než třetina (36 procent).

Jako důvod, proč elektronické bankovnictví nepoužívají, uvedli zejména to, že jsou zvyklí chodit na pobočku (32 procent), část má obavu o bezpečnost (16 procent) a zbytek nemá vhodné zařízení (osm procent) nebo má nějaké jiné důvody.

Klienti, kteří elektronické bankovnictví používají, se ke svému bankovnímu účtu podle průzkumu SC&C nejčastěji přihlašují prostřednictvím webového rozhraní banky přes počítač (71 procent). Zhruba 30 procent dotázaných Čechů za tímto účelem využívá mobilní aplikaci na telefonu či tabletu.

Ve věkové skupině od 18 do 29 let věku používá přístup přes mobilní aplikaci už každý druhý oslovený klient.

Kvalita elektronického bankovnictví je pro 84 procent klientů důležitá. Téměř třetina (29 procent) lidí by kvůli němu byla ochotna i změnit banku.

 

Právě se děje

Další zprávy