Praha/Londýn - Dohoda finanční skupiny PPF a španělské Telefóniky o převzetí majority v Telefónice Czech Republic je připravená. Podepsána by měla být dnes nebo během několika dnů. ČTK to řekl dobře informovaný zdroj.
PPF je připravena převzít kontrolní podíl v české divizi Telefóniky za zhruba 2,5 miliardy eur, tedy v přepočtu 64,6 miliardy Kč. S odvoláním na dva informované zdroje to na své internetové stránce uvedl deník Financial Times.
Podle jeho informací by dohoda mohla být dokončena už v pondělí a oznámena na začátku tohoto týdne.
Španělská telekomunikační společnost Telefónica má v české divizi devětašedesátiprocentní podíl. Tržní hodnota tohoto podílu činí zhruba 68 miliard korun.
Zdroje agentury Bloomberg již na konci října uváděly, že Telefónica a skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera se blíží k dohodě o prodeji tohoto podílu.
Hospodářské noviny zase v minulém týdnu psaly, že jednání mají být uzavřena ještě před zahájením klíčové aukce frekvencí, tedy do 11. listopadu. Aukci pořádá Český telekomunikační úřad a přihlásilo se do ní pět zájemců, mezi nimi i právě Telefónica, která bude chtít - stejně jako T-Mobile a Vodafone - získat nové kapacity pro vybudování nejmodernějších sítí.
Telefónica je největším poskytovatelem telekomunikačních služeb v Evropě, jedničkou je nyní rovněž na trhu v České republice. Firma se ale potýká s vysokým zadlužením, což ji už donutilo k prodeji některých aktivit.
Česká Telefónica měla v pololetí zhruba 5,1 milionu "mobilních" klientů, T-Mobile v pololetních výsledcích oznámil 5,67 milionu zákazníků (3,2 mil. tarifních) a Vodafone naposledy reportoval číslo za březen, kdy měl 3,36 milionu klientů.
Z celkových zhruba pěti milionů mobilních zákazníků Telefóniky jsou 3,17 milionu na tarifech a 1,9 milionu má předplacené karty. Dále má operátor 1,4 milionu pevných linek. Zároveň vlastní dceřiného mobilního operátora na Slovensku. V prvním pololetí roku firmě klesl čistý zisk o 26,5 procenta na zhruba 2,4 miliardy korun. Konsolidované výnosy z podnikání se snížily o pět procent na 23,9 miliardy korun.
Dobře připravený plán
Pro ambiciózního Kellnera, schopného investovat desítky miliard korun, představuje nákup Telefóniky novou životní výzvu poté, co Českou pojišťovnu prodal Generali a Home Credit manažersky přenechal Jiřímu Šmejcovi.
Telekomunikační hru má přitom Petr Kellner rozehranou na dvou frontách. Oficiálně se sice v aukci kmitočtů pro rychlé mobilní sítě nebude ucházet o pozici pro nového operátora, ale své vyslance v tomto boji má - lidi, kteří původně připravovali pro zmíněnou aukci jeho firmu PPF Mobile. Ti se v aukci, která by měla rozdat karty do konce tohoto roku, účastní s následovníkem PPF Mobile, firma byla přejmenována na Revolution Mobile a PPF ji prodala dosavadnímu řediteli Tomáši Budníkovi.
O kmitočty pro nového operátora bude Revolution Mobile v aukci soupeřit se společností ze skupiny KKCG dalšího miliardáře Karla Komárka. Ta má připravenou společnost Sazka Telecommunications a nového operátora by mohla výrazně podpořit spojením právě se Sazkou, která KKCG patří.
PPF vždy počítalo s více verzemi plánu, jak vstoupit na pole s mobilními telefony. „PPF nepotřebuje za každou cenu vydražit nějaké kmitočty, nemusí mít vlastní novou mobilní síť. Může také vstoupit na trh jako virtuální operátor, nebo jiného koupit," řekl už na začátku roku 2013 deníku Insider zdroj obeznámený s variantami Kellnerova plánu.
„Vybudovat novou síť je otázka nejméně dvou let, PPF chce nabídnout vlastní mobilní služby rychleji," dodal.
Mezi španělskými majiteli a Kellnerem proběhla první, byť prý čistě oťukávací, jednání už minulý rok. Na oficiální nabídky tehdy nedošlo, Španělé žádali nereálně vysokou cenu a PPF se rozhodla počkat na správný okamžik.
Ten nastal právě v těchto týdnech, kdy Kellner využívá situace mateřské firmy. Telefónica SA má problémy doma ve Španělsku, výnosy jí klesají na klíčovém jihoamerickém trhu i v dalších regionech. Skupina za poslední dva roky propustila skoro 60 tisíc zaměstnanců, patří k nejzadluženějším v oboru a analytici jí prorokují další zhoršení. Prodej části aktiv je pro ni logickým řešením.
U PPF se naopak dá čekat, že přijde na telekomunikační trh s vlastní nabídkou služeb, napojenou na vlastní obchodní kanály. Nabízejí se tu dobré synergie s produkty Kellnerovy Air Bank a Home Creditu.